[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 154-117 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی دانش فرهنگ مبتنی بر بوم دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان کردستان؛ یک مطالعه کیفی
عفت عباسی1، مصطفی قادری2، علی حسینی خواه3، لقمان شاکری4
1- استادیار رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی ، Effatabbasi@gmail.com
2- دانشیار رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
3- استادیار رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی
4- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (222 مشاهده)
هدف این تحقیق ارائه الگوی توسعه دانش فرهنگی مبتنی بر بوم دانشجو- معلمان استان کردستان بود. این مطالعه پژوهشی کیفی بود که با استفاده از روش گرندد تئوری انجام شد. چهارده نفر  از معلمان و استادان دانشگاه فرهنگیان به­ صورت هدفمند و با روش گلوله برفی شناسایی و انتخاب شدند و با آنها مصاحبه شد. اطلاعات به ­دست آمده با استفاده از روش مقایسه مداوم استراوس و کوربین تجزیه و تحلیل شد. کدگذاری داده ­ها با استفاده از نرم ­افزار Maxqda صورت گرفت. برای سنجش پایایی مدل طراحی شده از شاخص کاپا استفاده و مقدار شاخص برابر با 776/0 و در سطح معتبر شناخته شد. نتایج تحقیق به شناسایی 58 کد باز از میان 334 مفهوم و 17 مقوله اصلی از یافته­ ها منجر شد. مقوله­ ها شامل اختصاص دروس اختیاری به آموزش مؤلفه ­های فرهنگ بومی، شناخت تاریخ محلی، شناخت جغرافیای بومی، شناخت جامعه محلی، شناخت ادبیات بومی، آموزش زبان مادری، دانش و مهارت معلمان در طراحی درسی و اجرای آن، شناخت شیوه ­های کسب ­وکار بومی، شناخت هنرهای بومی، شناخت بازی ­ها و سرگرمی­ های محلی، حفظ و توسعه فرهنگ بومی، اثربخشی فرایند یاددهی- یادگیری، هویت­ یابی فرهنگی، مذهب و آداب و رسوم، برنامه ­ریزی درسی نامتمرکز و بومی ­گزینی معلمان و الزامات قانونی است. درنهایت، مقوله ­ها در قالب مدل پارادایمی نظام­ مند ارائه شد.
واژه‌های کلیدی: دانش معلمان، دانش فرهنگی، دانش فرهنگ بومی، دانشگاه فرهنگیان، استان کردستان.
متن کامل [PDF 994 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: 1398/11/23 | پذیرش: 1399/8/14 | انتشار: 1400/6/30 | انتشار الکترونیک: 1400/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi E, Ghaderi M, Hosseini Khah A, Shakeri L. Presenting a model of cultural knowledge based on indigenous of student-teachers training at Farhangian University of Kurdistan: a qualitative study. IRPHE. 2021; 27 (2) :117-154
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4465-fa.html

عباسی عفت، قادری مصطفی، حسینی خواه علی، شاکری لقمان. ارائه الگوی دانش فرهنگ مبتنی بر بوم دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان کردستان؛ یک مطالعه کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (2) :154-117

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4465-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343