:: سال 1400، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 1400 شماره 1 صفحات 51-87 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی
سکینه اشرفی1، دکتر حمیدرضا آراسته2، دکتر حسن رضا زین آبادی3، دکتر حسین عباسیان3
1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir
3- دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (276 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی صورت گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل داده ­ها استفاده شد. مؤلفه‌های استفاده شده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به ­منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفه‌های اصلی و زیرمؤلفه‌های موک در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی، علاوه بر بررسی مطالعه‌های انجام شده در این زمینه، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی شامل سه مؤلفه اصلی تشکیل تیم پداگولوژی، طراحی آموزشی و ارائه خدمات پشتیبانی پداگولوژی و 17 زیرمؤلفه است. الزام­ های آموزشی شناسایی شده (تشکیل تیم پداگولوژی، طراحی آموزشی و ارائه خدمات پشتیبانی پداگولوژی) به عنوان راهنما و دستورالعمل اجرای متناسب با اوضاع، شرایط و نیازهای آموزشی بومی کشور عمل خواهد کرد. بدیهی است که این الزام ­ها و بایست ­های آموزشی در طراحی، توسعه و اجرای اولین دوره ­های موک در دانشگاه ­پیام­ نور نقش مؤثری خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: الزام‌های اجرایی، دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک)، پداگولوژی، ایران.
متن کامل [PDF 662 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی الکترونیکی
دریافت: 1399/2/29 | پذیرش: 1399/8/5 | انتشار: 1400/3/17 | انتشار الکترونیک: 1400/3/17


XML   English Abstract   Print



سال 1400، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها