[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 24، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 51-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش واسطه ای جوّ نوآوری در رابطه بین فرهنگ و مهارتهای کارآفرینی سازمانی با گرایش به کارآفرینی
مرتضی فرنگ1، دکتر پیمان یارمحمدزاده2، دکتر ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، dr.peyman.ymz@gmail.com
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (546 مشاهده)
هدف پژوهش­ حاضر بررسی نقش واسطه­ای جوّ نوآوری در رابطه بین فرهنگ و مهارت­های کارآفرینی سازمانی با گرایش به کارآفرینی اعضای هیئت­ علمی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه­ اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی با تعداد 364 نفر بود که از این تعداد 181 نفر، بر اساس جدول مورگان و کرجسی، به شیوه طبقه‌ای نسبتی به‌عنوان نمونه ­آماری انتخاب­ شدند. ابزار اصلی گردآوری داده­ها پرسشنامه­ استاندارد بود که روایی صوری آنها را صاحبنظران تأیید کردند و برای تعیین پایایی پرسشنامه­های فرهنگ­ سازمانی، مهارت­های کارآفرینی، جوّ نوآوری و گرایش به­کارآفرینی ضریب آلفای ­کرونباخ به­ترتیب 827/0، 860/0، 894/0 و 890/0 به­دست آمد. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های آماری تحلیل مسیر، تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین فرهنگ ‌سازمانی و گرایش به کارآفرینی، بین مهارت­های­ کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی، بین فرهنگ ‌سازمانی و جوّ نوآوری، بین مهارت­های کارآفرینی و جوّ نوآوری و بین جوّ نوآوری و گرایش به ­کارآفرینی رابطه مثبت و معنادار وجود­ دارد. همچنین جوّ نوآوری نقش واسطه‌ای را در رابطه بین فرهنگ‌ سازمانی و گرایش به کارآفرینی دارد و جوّ نوآوری نقش واسطه‌ای را در رابطه بین    مهارت­های کارآفرینی و گرایش به­کارآفرینی ایفا می‌کند.
واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی، مهارت های کارآفرینی، جوّ نوآوری، گرایش به کارآفرینی.
متن کامل [PDF 564 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی و کارآفرینی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۱/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farang M, Yarmohammadzadeh2 P, Ghasemzadeh A. Investigating the mediating role of innovation climate in the relationship between culture and entrepreneurship skills with entrepreneurial tendency of University of Mohaghegh Ardabili faculty members. IRPHE. 2018; 24 (1) :51-69
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3697-fa.html

فرنگ مرتضی، یارمحمدزاده پیمان، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل. بررسی نقش واسطه ای جوّ نوآوری در رابطه بین فرهنگ و مهارتهای کارآفرینی سازمانی با گرایش به کارآفرینی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 24 (1) :51-69

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3697-fa.html



سال 24، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921