[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 4 صفحات 54-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نتایج اعتبارسنجی آموزش عالی با تأکید بر بین المللی سازی آن
آذر عباسی1، مقصود فراستخواه2، مجتبی معظمی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. ، m_farasatkhah@irphe.ir
3- استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (501 مشاهده)
بین ­المللی­ سازی از پدیده ­های مهم در آموزش عالی قرن 21 است. پژوهش­ های بی­شماری در این حوزه در کشورهای مختلف و همچنین کشورمان صورت گرفته است. یکی از جنبه ­های قابل توجه در بین­ المللی سازی، کیفیت آموزش عالی است. اساساً ورود به جامعه جهانی و بین ­المللی ­سازی آموزش عالی، بدون توجه به کیفیت و مؤلفه­ های آن امکان­پذیر نیست. از آنجا که اعتبارسنجی شناخته شده ­ترین فرایند اطمینان از کیفیت آموزش عالی است، در مطالعه حاضر کوشش شد تا با بررسی تجارب کشورهای پیشرو در اعتبارسنجی نظیر آمریکا، انگلستان و سایر کشورهای موفق در این زمینه مانند مالزی، انواع تلاش­ های جاری در این زمینه بررسی شود. در این پژوهش با استفاده از رویکرد توصیفی و روش تحلیل همایندی به این سؤال پاسخ داده شد که آیا کوشش­ های کشورهای منتخب در اعتبارسنجی آموزش عالی در جهت بین ­المللی ­سازی آن بوده است؟ نتایج نشان داد که بین مؤلفه­ های اعتبارسنجی و بین­ المللی­ سازی رابطه وجود دارد. کشورهایی که به اعتبارسنجی و ارزیابی اهمیت بیشتری می­ دهند و استانداردهای بین ­المللی کیفیت را به ­دست آورده­ اند، به­ ویژه آنها که در شبکه ­های بین ­المللی تضمین کیفیت نظیر INQAAHE، APQN و ... عضویت دارند، در کسب مؤلفه­ های بین ­المللی ­سازی نیز موفق­ تر عمل کرده ­اند.
 
واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش عالی، اعتبارسنجی، بین المللی سازی آموزش عالی.
متن کامل [PDF 761 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: ارزیابی
دریافت: 1399/11/15 | پذیرش: 1400/7/7 | انتشار: 1400/10/20 | انتشار الکترونیک: 1400/10/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abasi A, Farasatkhah M, Moazzami M. Analyzing higher education accreditation results with an emphasis on internationalization of higher education. IRPHE. 2022; 27 (4) :25-54
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4594-fa.html

عباسی آذر، فراستخواه مقصود، معظمی مجتبی. بررسی نتایج اعتبارسنجی آموزش عالی با تأکید بر بین المللی سازی آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :54-25

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4594-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4414