1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران 2- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران ، Reza_khodaie43@yahoo.com 3- استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران 4- استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (358 مشاهده)
هدف از این پژوهش ارائه الگوی خط مشی گذاری در نظام آموزش مهارت و فناوری کشور بود. پارادایم و فلسفه حاکم بر این مطالعه تفسیری از نوع ساختگرایی و روش شناسی کیفی بود. این پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد(طرح استراوس و کوربین) انجام شد. برای خلق یک مدل و الگوی خط مشی گذاری، با خبرگان موضوع خط مشی آموزش مهارتی مصاحبه و مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی طی شد.جامعه مورد بررسی 41 نفر از مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بودند که از این تعداد 19 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. با توجه به موضوع مورد مطالعه از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده ها استفاده شد. یافته ها نشان داد که شناسایی نیازهای آموزشی بازار کار و ضرورت خط مشی گذاری پویا و منعطف برای آن مقوله محوری استکه تحت تأثیر شرایط علّی شامل عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل مدیریتی است. عوامل درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان شرایط مداخله گر و محیط درون سازمانی، محیط برون سازمانی و عوامل اجتماعی شرایط زمینه ای هستند که بر راهبردهای خط مشی گذاری تأثیر می گذارند. مدل خط مشی گذاری با راهبردهای مدیریتی و آموزشی به نتایج در سه بعد اجتماعی- فردی، مدیریتی-حاکمیتی و علمی منجر می شود.
Sedghi J, Mahmoodi Khodaei R, Iranzadeh S, Alavi Matin Y. Designing a policy-making model in skill based education using a Grounded Theory approach. IRPHE. 2022; 27 (4) :111-141 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4597-fa.html
صدقی جواد، خدائی محمودی رضا، ایران زاده سلیمان، علوی متین یعقوب. طراحی الگوی خط مشی گذاری در نظام آموزش مهارت و فناوری کشور با رویکرد داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :141-111