[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 127-97 برگشت به فهرست نسخه ها
سیاستگذاری آموزش عالی و کالایی سازی دانش در دهه 80 شمسی
روح الله قاسمی1، سارا یوسفی خواه2
1- دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی ، r_ghasami@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (102 مشاهده)
در این مطالعه سیاستگذاری آموزش عالی در دهه 80 و کالایی ­سازی دانش بررسی شد. شاخص اصلی کالایی شدن دانش در نوع رابطه مالی بین دانشجو و دانشگاه تعریف می­ شود. هر میزان که تأمین اعتبار و هزینه­ های دانشگاه توسط دانشجو صورت بگیرد، درجه کالایی­ سازی بیشتری رخ می­ دهد. روش پژوهش تاریخی-اسنادی بود و با رجوع به منابع دست اول یا دست دوم، اطلاعات گردآوری شد. در طول دهه 80، میزان جذب دانشجو در بخش شهریه­‌ای 146 درصد و در بخش رایگان فقط 32 درصد افزایش یافته است. در تبیین علل کالایی­ سازی دانش در دهه 80، دو دلیل عمده وجود دارد که در کنار یکدیگر توضیح ­دهنده وضعیت هستند. عامل اول سیاستگذاری آموزش عالی و سیاست­ های خصوصی ­سازی و کوچک­ سازی دولت پس از انقلاب و عامل دوم افزایش جمعیت رنج سنی متقاضی ورود به آموزش عالی در دهه­ 80 است.
 
واژه‌های کلیدی: سیاستگذاری، کالایی سازی، دانش، دانشگاه، نئولیبرالیسم.
متن کامل [PDF 516 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش عالی
دریافت: 1399/7/7 | پذیرش: 1400/11/21 | انتشار: 1401/9/20 | انتشار الکترونیک: 1401/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi R, Yousefikhah S. Higher education policy and knowledge commodification in the 2000s. IRPHE 2022; 28 (2) :97-127
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4747-fa.html

قاسمی روح الله، یوسفی خواه سارا. سیاستگذاری آموزش عالی و کالایی سازی دانش در دهه 80 شمسی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :127-97

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4747-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4540