[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 4 صفحات 172-143 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاهها؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز
اردشیر شیری1، زهرا حیدرنژاد2
1- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران ، a.shiri@ilam.ac.ir
2- کارشناس ارشد مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (287 مشاهده)
مراقبت حرفه­ای اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها در توسعه منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه­ای اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، آمیخته اکتشافی (کیفی ـ کمّی) و شیوه گردآوری داده­ها در بخش کیفی نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی بود و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران و کارشناسان دانشگاه شهید چمران بودند که به شیوه نمونه­گیری هدفمند 17 نفر انتخاب شدند و روش دلفی اجرا شد. در بخش کمّی از 605 نفر جامعه آماری، شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با شیوه تصادفی متناسب با حجم، 235 نفر با استفاده از جدول مورگان به­ عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در بخش کیفی چک ­لیست روش دلفی و در بخش کمّی پرسشنامه مبتنی بر خروجی دلفی بود. داده­ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تجزیه و تحلیل شدند. بر پایه یافته­ها در سه دور انجام­­ شده دلفی، 82 شاخص شناسایی شد که در قالب 25 مؤلفه بود که در میان آنها بالندگی آموزشی، بالندگی تحقیقات علمی، انتظام ­بخشی اخلاقی، هدایتگری تخصصی، توسعه برنامه­های فرهنگی و سرزندگی رفاهی بالاترین ضریب تأثیر را داشتند؛ همچنین 6 بعد شامل آموزش، پژوهش، اخلاق، اداری، فرهنگی و حمایتی ارزیابی شدند. بر اساس یافته­ها، مراقبت حرفه­ای در 6 بعد شناسایی ­شده و در خصوص 25 مؤلفه مؤثر بر مراقبت حرفه­ ای از اعضای هیئت علمی با مقدار ضریب توافق کندال 804/0 میان خبرگان اتفاق نظر حاصل شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تمام ابعاد و مؤلفه­ های مراقبت شغلی دارای بار عاملی بالاتر از 5/0 هستند.
 
واژه‌های کلیدی: مراقبت حرفه ای، مراقبت پژوهشی، مراقبت آموزشی، مراقبت فرهنگی.
متن کامل [PDF 827 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/7/8 | پذیرش: 1400/2/11 | انتشار: 1400/10/20 | انتشار الکترونیک: 1400/10/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiri A, Heidarinejad Z. Designing a faculty members professional care framework: a case study at Chamran University. IRPHE. 2022; 27 (4) :143-172
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4598-fa.html

شیری اردشیر، حیدرنژاد زهرا. طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاهها؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :172-143

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4598-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4414