1- دانشجوی دکتری رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 2- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، salehihiddji2@yahoo.com 3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (1285 مشاهده)
یکی از مهم ترین هدف های آموزش رهایی بخش، پرورش انسان های مسئول، نقاد و مشارکتجوست. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای کلاس درس رهاییبخش و نسبت آن با کلاس های درس آموزش عالی ایران بود. لذا، با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با رجوع به نظریه های انتقادی و پژوهش های مرتبط با آموزش عالی ایران، در پی پاسخگویی به این سؤال بود که ویژگی های کلاس های درس رهایی بخش چیست و چه نسبتی با کلاس های درس آموزش عالی ایران دارد؟ یافتهها نشان داد که هدف آموزش رهاییبخش توسعه دموکراسی و خلق یک انسان جدید است. بر این اساس، استاد سیاستمدار و تسهیلگر یادگیری ودانشجو نیز سؤال محور و تردیدمحور است. در این زمینه در محتوای آموزشی بر جست وجوگری و دیدن شقوق مختلف موضوع تأکید می شود و روش تدریس نیز مبتنی بر رابطه شریک یاددهی و یادگیری و گفت وگو خواهد بود. بر همین مبنا، فضای کلاس درس رهاییبخش فرصتهایی را برای تمرین و توسعه کنشهای دموکراتیک دانشجویان فراهم می آورد. اما آنچه از سنجش نسبت کلاس های درس آموزش عالی ایران با ویژگی های رهایی بخش به دست آمد، این بود که با این ویژگی ها نسبتی ندارد، کلاس های درس آموزش عالی ایران غیرمشارکتی و اقتدارگراست، استادان به ایجاد رابطه با دانشجویان تمایلی ندارند، دانشجویان از آموزش رهایی بخش تجربه ای ندارند، محتوای کلاس ها حافظه محور و کمّی گر است، فضای درس غیرانگیزشی و سلسله مراتبی و تدریس نیز به صورت یکطرفه انجام می شود.
Eghbali A, Salehi A, Ghaedi Y, Mahmoudnia A. A reflection on the basic features of emancipatory classroom components in higher education. IRPHE. 2021; 27 (1) :27-50 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4386-fa.html
اقبالی علی، صالحی اکبر، قائدی یحیی، محمودنیا علیرضا. تأملی بر ویژگیهای اساسی مؤلفه های کلاس درس رهاییبخش در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (1) :50-27