1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. 2- استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir 3- دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (1186 مشاهده)
پژوهش حاضرباهدفشناسایی الزامهای اجرایی دورههایبرخطآزادانبوه (موک)در دانشگاه پیامنور از منظر پداگولوژی صورتگرفت. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل داده ها استفاده شد. مؤلفههای استفاده شده بر اساس بررسیاسنادومدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند.به منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیلیافتههای مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفههای اصلی و زیرمؤلفههای موکدر دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی، علاوه بر بررسی مطالعههای انجام شده در این زمینه، مصاحبهای نیمهساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دورههایبرخطآزادانبوه (موک) صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزامهای اجرایی دورههایبرخطآزادانبوه (موک)در دانشگاه پیامنور از منظر پداگولوژی شاملسه مؤلفه اصلی تشکیل تیم پداگولوژی، طراحی آموزشی و ارائه خدمات پشتیبانی پداگولوژی و 17 زیرمؤلفه است. الزام های آموزشی شناسایی شده(تشکیل تیم پداگولوژی، طراحی آموزشی و ارائه خدمات پشتیبانی پداگولوژی) به عنوان راهنما و دستورالعمل اجرای متناسببااوضاع،شرایط و نیازهایآموزشی بومی کشور عمل خواهد کرد. بدیهی است که این الزام ها و بایست های آموزشی در طراحی، توسعه و اجرای اولین دوره های موک در دانشگاه پیام نور نقش مؤثری خواهد داشت.
Ashrafi S, Arasteh H, Zinabadi H, Abbasian H. Analyzing applied requirements for Massive Open Online Course (MOOC) in Payam Noor University from a Pedagogical perspective. IRPHE. 2021; 27 (1) :51-87 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4387-fa.html
اشرفی سکینه، آراسته حمیدرضا، زین آبادی حسن رضا، عباسیان حسین. واکاوی الزامهای اجرایی دورههای برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (1) :87-51