[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 64-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلسازی ساختاری- تفسیری راهبردهای تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور
مژگان سمندرعلی اشتهاردی
. استادیار، گروه اقتصاد علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ، samandar@nrisp.ac.ir
چکیده:   (122 مشاهده)
با توجه به اهمیت انتقال اقتصادها از اقتصاد منبع ­بنیان به دانش­ بنیان و متناسب با آن اهمیت نقش تحول دانشگاه­ ها در خصوص زمینه­ سازی باروری فعالیت­ های نوآورانه و کارآفرینانه، موضوع دانشگاه کارآفرین و راهبردهای لازم برای شکل­ گیری آن توجه بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه آموزش عالی را جلب کرده است. در این میان، مأموریت آموزش، که از دیرباز جزو مأموریت ­های اصلی دانشگاه­ ها بوده است، نیازمند تحول و تکامل در جهت هماهنگی با نیازهای روز جامعه است. در این پژوهش برای شناسایی راهبردهای مؤثر و بیان روابط میان آنها به­ منظور تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین، از مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) استفاده شد. ابتدا با مطالعه نظام ­مند پژوهش ­های داخلی و استفاده از گروه کانونی، 23 راهبرد در تحقق مأموریت آموزش در مسیر جامعه ­محوری و کارآفرینی در دانشگاه­ ها شناسایی و از میان آنها روایی محتوایی 15 راهبرد تأیید و به­ عنوان اثرگذارترین راهبردها معرفی شدند. پس از تحلیل داده­ ها، راهبردها در چهار سطح مختلف طبقه­ بندی شدند و با توجه به روابط، نمودار ISM ترسیم شد. با بررسی ارتباط میان این راهبردها، این نکته قابل توجه است که تحقق اکثریت آنها بر تحقق دیگری تأثیر می­ گذارد و نیز تأثیر می ­پذیرد. از این رو، می ­توان نتیجه گرفت که سیاستگذاران، که هدف خود را تحقق جامعه­ محوری و کارآفرینی در دانشگاه و تحول ساختار آموزشی قرار داده­ اند، لازم است از نگاه خطی پرهیز کنند و با تکیه بر نگاه سیستماتیک اقدامات لازم را در تحقق کلیه راهبردهای ذکر شده انجام دهند. تعیین روابط میان راهبردها و نوع راهبردها می­ تواند به درک بهتر موضوع و اتخاذ سیاست ­ها و اقدامات مناسب در تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین کمک کند.

 
واژه‌های کلیدی: دانشگاه کارآفرین، مأموریت آموزش، مدلسازی ساختاری-تفسیری.
متن کامل [PDF 752 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی و کارآفرینی
دریافت: 1400/1/21 | پذیرش: 1400/9/23 | انتشار: 1401/9/20 | انتشار الکترونیک: 1401/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samandar Ali Eshtehardi M. Structural-interpretative modeling of strategies for achieving the mission of education in an entrepreneurial and community-oriented university. IRPHE 2022; 28 (2) :33-64
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4745-fa.html

سمندرعلی اشتهاردی مژگان. مدلسازی ساختاری- تفسیری راهبردهای تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :64-33

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4745-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4540