[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 27 شماره 3 صفحات 175-143 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل چگونگی فهم برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران
حامد کمالی1، محمد یمنی دوزی سرخابی2، محبوبه عارفی3
1- دانشجوی دوره دکتری آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، m.yamanidouzi@gmail.com
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (953 مشاهده)
معنا و اهمیت برنامه درسی در آموزش عالی در ارتباط با تحولات آموزش عالی در عرصه اجتماعی، دگردیسی­ های بنیادینی را تجربه کرده است. از این رو، سؤال این است که چنین وضعیتی در زمینه ایرانی چگونه بازنمایی می­ شود؟ بدین منظور، تمرکز مطالعه حاضر بر تحلیل چگونگی فهم برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران با رویکرد پدیدارنگاری بود. در چنین بافتی، مطالعات یک دهه اخیر برنامه درسی در آموزش عالی ایران با روش مرور نظام‌مند گردآوری و نمونه منتخب به تعداد 57 مقاله علمی پژوهشی در دو سطح کدگذاری باز و محوری تحلیل کیفی شد. در برایند تحلیل‌ها چهار شیوه فهم؛ یعنی تکلیف­ گرایی، پاسخگوانگاری، پروژه­ محوری و شبه یادگیری ­­پژوهی شناسایی، تعریف و با ذکر مصادیق تجربی تبیین شد. فصل مشترک سه شیوه فهم ابتدایی از سیطره معنای سنتی و محدود برنامه درسی (مکانیزم انتخاب، سازماندهی و انتقال دانش در یک دوره تحصیلی) بر مبانی فکری مطالعه برنامه درسی در آموزش عالی ایران حکایت دارد. علاوه بر این، فهم شبه یادگیری ­پژوهی نیز حاکی از سیطره ضمنی این معنای سنتی بر مبانی فکری محدود تحقیقاتی است که به مطالعه برنامه درسی در آموزش عالی ایران مبتنی بر معنای گسترده آن (فرایند مداوم درک و توسعه تجارب یادگیری معنادار در یک زمینه میان رشته­ ای) پرداخته ­اند. درنتیجه، فهم برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران درگیر دگماتیزم سنت­گرایی است که می ­تواند سودمندی آن برای تعالی آموزش و یادگیری دانشگاهی را با مخاطرات جدی مواجه سازد. این مطالعه می ­تواند به بازاندیشی در فهم و جریان فکری برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران به­ منظور برون­رفت از چنین دگماتیزم سنت­گرایی کمک کند.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، فهم برنامه درسی در آموزش عالی، تعریف برنامه درسی در آموزش عالی، مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی، دگردیسی های برنامه درسی در آموزش عالی، نسل های معنایی برنامه درسی در آموزش عالی.
متن کامل [PDF 689 kb]   (803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: 1399/8/26 | پذیرش: 1400/4/28 | انتشار: 1400/9/30 | انتشار الکترونیک: 1400/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamali H, Yamani Duozi Sorkhabi M, Arefi M. An analysis of understanding curriculum in higher education studies in Iran. IRPHE. 2021; 27 (3) :143-175
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4536-fa.html

کمالی حامد، یمنی دوزی سرخابی محمد، عارفی محبوبه. تحلیل چگونگی فهم برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (3) :175-143

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4536-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463