[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 24، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 1-26 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه سناریوهای آینده آموزش عالی کشور با استفاده از روش نقشه شناختی فازی
سعید اصغری1، دکتر محسن اکبرپور شیرازی2
1- کارشناس ارشد آینده پژوهی، دانشکده مدیریت علم فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، saeedasghari@aut.ac.ir
2- دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (617 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش شناسایی پیشران­های آینده آموزش عالی و تدوین سناریوهای آینده آموزش عالی کشور در افق بیست سال آینده کشور بود و به همین ­منظور فهرست اولیه عوامل کلیدی اثرگذار بر آینده آموزش عالی کشور از طریق مرور ادبیات داخلی و بررسی سناریوهای آموزش عالی برخی از کشورهای خارجی به­دست آمد و ضمن پرسش از تعداد سیزده نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی درباره چگونگی اثرگذاری و اثرپذیری این عوامل، محورهای سناریو از بین عوامل کلیدی اثرگذار و دارای عدم قطعیت شناسایی شدند. در گام بعدی با استفاده از فرایند تحلیل حساسیت نقشه شناختی فازی، رفتار عوامل کلیدی در ازای حالات مختلف پیشران­های شناسایی شده سنجیده و روایت­های سناریوها تدوین شد. خروجی این فرایند شامل شناسایی عوامل «جهانی شدن» و «آموزش عالی مبتنی بر تقاضای بازار» به‌عنوان محورهای سناریو و ارائه چهار سناریو برای آینده آموزش عالی کشور بود. در هرکدام از این سناریوها عوامل مختلف اثرگذار بر آینده آموزش عالی بررسی و تشریح شدند که می­توان به مأموریت آموزش عالی، تأمین مالی، کاربرد فناوری، تغییرات جمعیتی، نیاز جامعه به آموزش عالی، جهانی شدن و تقاضای بازار اشاره کرد. ویژگی این پژوهش در ارائه نگاه سناریویی و ایجاد قابلیت تصمیم­گیری و برنامه‌ریزی به اقتضای تصاویر مختلفی است که ممکن است در آینده رخ بدهند. در انتها نیز بر مبنای ویژگی­ها و شرایط حاکم بر هر سناریو، جدولی از سیاست­های پیشنهادی آموزش عالی به اقتضای هر سناریو ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: سناریونگاری، آموزش عالی، نقشه شناختی فازی، آینده‌پژوهی.
متن کامل [PDF 409 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۱/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari S, Akbarpour Shirazi M. Presenting Iran's future higher education scenarios using fuzzy cognitive maps. IRPHE. 2018; 24 (1) :1-26
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3695-fa.html

اصغری سعید، اکبرپور شیرازی محسن. ارائه سناریوهای آینده آموزش عالی کشور با استفاده از روش نقشه شناختی فازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 24 (1) :1-26

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3695-fa.html



سال 24، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3901