[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 300-263 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت موجود و مطلوب آزادی علمی در نظام آموزش عالی ایران
صمد ایزدی1، یوسف عالی پور2، ابراهیم صالحی عمران3، حجت صفارحیدری4
1- دانشیار، برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران ، s.izadi@umz.ac.ir
2- دانشجوی دکتری آموزش ‌عالی، دانشگاه مازندران
3- استاد، برنامه‌ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران
4- دانشیار، فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران
چکیده:   (144 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مطالعه فهم و برداشت‌های اعضای هیئت علمی از وضعیت موجود و مطلوب آزادی علمی صورت پذیرفت و برای این منظور، رویکرد پژوهش به ­صورت آمیخته (کیفی-کمّی) انتخاب شد. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسشنامه محقق­ ساخته (75 سؤالی) شامل پنج خرده ­مقیاس (ابعاد آزادی علمی، چالش‌های آزادی علمی، ملزومات آزادی علمی، راهکارهای نهادینه­ سازی و حدود آزادی علمی) بود که محتوای سؤالات آن بر نتایج بخش کیفی (مصاحبه‌ها) و ادبیات پژوهش مبتنی بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس کدهای استخراج شده از مصاحبه‌ها و ادبیات تدوین و گویه‌ها بر مبنای مقوله‌های اصلی و فرعی و ارتباط بین آنها انتخاب شدند. جامعه‌ آماری در بخش کیفی 13 نفر از صاحبنظران و در بخش کمّی 325 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور بودند که بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL و با بهره‌گیری از آمارهای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش در بخش کمّی نشان داد که در وضعیت موجود آزادی علمی، ابعاد اخلاق و حرفه علمی در زیرمؤلفه حدود آزادی علمی دارای بالاترین میانگین و بعد سیاسی و سیاستگذاران دارای کمترین میانگین و رتبه در بین مؤلفه‌های آزادی علمی بودند. همچنین وضعیت مطلوب نتایج حاکی از آن است که  بعد زمینه و ساختار در زیرمؤلفه ملزومات دارای بالاترین میانگین و بعد دولتی و نهادی در زیرمؤلفه چالش‌های آزادی علمی دارای کمترین میانگین و رتبه در بین مؤلفه‌های آزادی علمی بودند.
 
واژه‌های کلیدی: آزادی علمی، وضعیت موجود، وضعیت مطلوب، نظام آموزش‌عالی.
متن کامل [PDF 746 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/9/7 | پذیرش: 1400/6/8 | انتشار: 1401/9/20 | انتشار الکترونیک: 1401/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi S, Alipor Y, Salehi-Omran E, Safar-Haydari H. Investigating the current and desirable situation of academic freedom in the Iranian higher education system. IRPHE 2022; 28 (2) :263-300
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4753-fa.html

ایزدی صمد، عالی پور یوسف، صالحی عمران ابراهیم، صفارحیدری حجت. بررسی وضعیت موجود و مطلوب آزادی علمی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :300-263

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4753-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4540