[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1400، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 1400 شماره 1 صفحات 1-25 برگشت به فهرست نسخه ها
از مدرسه تا دانشگاه؛ وحدت نظام‌ آموزش در اندیشه کانت
دکتر رضا ماحوزی
دانشیار فلسفه مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران ، mahoozi@iscs.ac.ir
چکیده:   (338 مشاهده)
امروزه، مباحث فلسفه آموزش به ­طورکلی و فلسفه دانشگاه به ­طورخاص عمدتاً معطوف به جزئیات نظام آموزش از قبیل اخلاق آموزش، آزادی آکادمیک، رابطه آموزش و روانشناسی رشد و مانند آن است. این وضعیت که بی‌تأثیر از فضای گفتمانی رایج دهه‌های اخیر به ­ویژه بی‌اعتباری فلسفه قاره‌ای از یک‌سو و باز بودن میدان برای جامعه‌شناسان و روانشناسان و مدیرانِ همسو با برنامه‌های توسعه جهانی از سوی دیگر نیست، می‌تواند ما را با حقیقت‌های نغزی مواجه سازد. اما نباید فراموش کرد که روزگاری گستره شمول فلسفه آموزش بسی گسترده‌تر از گستره‌ای است که اینک با آن مواجه هستیم. این نوشتار با تمرکز بر فلسفه آموزش کانت، فیلسوف آلمانی قرن هجدهم، نشان می‌دهد که پیش­ کشیدن این موضوع متضمن گستره‌ای پیوسته از مدرسه تا دانشگاه است. برای کانت این گستره مقتضی درکی از چیستی انسان و غایت وی، آینده، پیوستگی فرهنگی و تشکیل جامعه جدید و آرمان‌های اخلاقی جهان‌شمول است، موضوعاتی که تعیین کننده کارکردهای آموزش و مکانیسم‌های آموزشی است. کانت در دو رساله مستقل، اما سازگار با هم کوشیده است تا این کلیتِ در هم بافته را بر مبنای اصول فلسفه نقدی خود بر درکی از تاریخ و آینده انسان مبتنی سازد و پیوستگی مدرسه و دانشگاه را به‌گونه‌ای سازگار با خواست «طبیعت» در کارکردها و اهداف نشان دهد. از آنجا که برای کانت «طبیعت» واجد اراده و خواست‌هایی معطوف به آزادی و روشنگری است، او تلاش دارد تا در این دو اثر کارکردهای نظام آموزشی از مدرسه تا دانشگاه را متناسب با این خواست‌ها و بر اساس ارزش‌های روشنگرانه و ایدئالیستی تبیین کند، الگویی که مقتضی گام‌هایی تجربی است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، مدرسه، دانشگاه، عقل، طبیعت، آزادی، کانت.
متن کامل [PDF 503 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سرمایه اجتماعی و فرهنگ دانشگاهی
دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1399/9/26 | انتشار: 1400/3/17 | انتشار الکترونیک: 1400/3/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahoozi R. From school to university: unity of education system in Kant’s thought. IRPHE. 2021; 1400 (1) :1-25
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4385-fa.html

ماحوزی رضا. از مدرسه تا دانشگاه؛ وحدت نظام‌ آموزش در اندیشه کانت. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 1400 (1) :1-25

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4385-fa.html



سال 1400، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4319