[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 96-65 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری بدیعه‌پردازی، متناسب با ویژگی‌های نسلی دانشجویان در سال تحصیلی 1400-1399
احمد ابراهیمی1، سید ابراهیم میرشاه‌جعفری2، علی ربانی خوراسگانی3
1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه اصفهان
2- استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان ، jafari@edu.ui.ac.ir
3- استاد دانشکده ادبیات و علوم‌ انسانی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (120 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری بدیعه‌پردازی، متناسب با ‏ویژگی‌های نسلی دانشجویان دوره ‏کارشناسی در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شد. طرح پژوهش آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی (کیفی-کمّی) و روش پژوهش در قسمت کیفی بر مبنای نظریه داده‌بنیاد و در قسمت کمّی توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماریِ بخش کیفی صاحبنظران در دو حوزه علوم‌ تربیتی و علوم ‌اجتماعی بودند که نمونه از میان آنها به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی تا حد اشباع اطلاعات به تعداد 31 نفر ادامه یافت. جامعه آماریِ بخش کمّی شامل استادان و دانشجویان دوره کارشناسی از دانشکده‌های علوم ‌تربیتی و علوم ‌اجتماعی دو دانشگاه تهران و اصفهان بود که نمونه‌ از میان آنها به تعداد 121 نفر از استادان و 349 نفر از دانشجویان به ‌روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای متناسب با حجم از نوع تخصیص بهینه انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه و مصاحبه طبق نظر 8 تن از متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار ‏90/0 مناسب برآورد شد. یافته‌ها در قسمت کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (ساختاری و تفسیری) و در قسمت کمّی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. بر اساس یافته‌ها مهم­ ترین بایسته‌های راهبرد بدیعه‌پردازی متناظر با ویژگی‌های نسلی دانشجویان عبارت ­اند از: تدارک فعالیت‌های خلاقانه و ایده‌پرور، خودداری از مطلق‌انگاری، تشویق ایده‌های نوآورانه، فراهم‌ ساختن زمینه‌های تفکر چندبعدی، استفاده از روش­ های قیاس، استعاره و تشبیه، بهره‌گیری از روش بارش مغزی، کاربست الگوهای زیباشناسانه و توجه به خیال‌پردازی در راستای نیل به استنتاج منطقی. درنتیجه، می‌توان گفت که کاربست مؤلفه‌های مذکور به انگیزه‌مندی تحصیلی و رشد علمی دانشجویان منجر می‌شود. از این رو، پیشنهاد می‌شود به‌منظور استفاده بهینه از فرصت‌های آموزشی و تدریس اثربخش، روش‌های بیان‌شده مورد استفاده مدرسان قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، دوره کارشناسی، یاددهی-یادگیری، بدیعه‌پردازی، ویژگی‌‌های نسل جدید.
متن کامل [PDF 470 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: 1399/10/9 | پذیرش: 1400/1/22 | انتشار: 1401/9/20 | انتشار الکترونیک: 1401/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi A, Mirshahjafari S E, Rabbani A. Identification and explanation of synectics teaching-learning strategy ‎requirements, proportionate‎ to generational characteristics of students in 2020-21. IRPHE 2022; 28 (2) :65-96
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4746-fa.html

ابراهیمی احمد، میرشاه‌جعفری سید ابراهیم، ربانی خوراسگانی علی. شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری بدیعه‌پردازی، متناسب با ویژگی‌های نسلی دانشجویان در سال تحصیلی 1400-1399. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :96-65

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4746-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4540