نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رشد حرفه ای اعضای هیات علمی و ارائه توصیه هایی برای بهبود آن انجام شد . از روش پژوهش توصیفی علی – مقایسه ای (مقایسه وضعیت هیات علمی موفق و ناموفق بر حسب متغیر های شناسایی شده ) و پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده ها استفاده شد . جامعه مورد مطالعه 17787 نفر هیات علمی تمام وقت دانشگاههای وابسته به وزارت علوم بوده است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده چند مرحله ای (بر حسب نوع دانشگاه و گروه آموزشی ) 531 نفر هیات علمی به عنوان نمونه انتخاب شدند ( از مجموع 531 نفر پاسخدهنده، 53 نفر در گروه هیأت علمی موفق، 57 نفر ناموفق و 421 نفر در گروه در حال گذار قرار گرفتند). . یافته ها نشان داد که بین اعضای هیات علمی موفق ( که بنابر تعریف پژوهش از رشد حرفه ای برخوردار بوده اند )و هیات علمی نا موفق به لحاظ مولفه های روابط و تعاملات علمی و گروهی ، جامعهپذیری سازمانی (آماده سازی) (گرایش به آموزش)،شیوه تصمیمگیری در گروه علمی مربوطه ، ،عوامل ساختاری (تسریع کنندهها، بازدارندهها) تفاوت معناداری وجود دارد. ناموفق ها بیش از موفق ها و در حال گذار ها به آموزش اهمیت می دهند(مقدار f 457/5 و معناداری 005/0)..همچنین دو گروه موفق و ناموفق برحسب متغیر جامعهپذیری سازمانی و بویژه زیر مؤلفۀ فرایند آماده سازی و تطابق اولیه با یکدیگر تفاوت معناداری (مقدار f3.157، و معناداری 043/.) داشتند. مقایسه دو گروه موفق و ناموفق برحسب میزان تعاملات و روابط علمی آنها نشان داد که موفقها به طور معناداری بیشتر از ناموفقها دارای تعاملات و روابط علمی هستند (با مقدار f475/10 و معناداری 000/0).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the factors influencing professional development of faculty members and provide recommendations for it
نویسنده [English]
Institute for Research and Planning in Higher Education(IRPHE)
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the factors influencing the professional development of faculty and provide recommendations for improvement it. Causal - comparison research method was used and researcher made questionnaire to gather data( Cronbach ,s Alfa reliability coefficient up to ./70 was calculated). population of this study was 17787 public university full time faculty members affiliated with Ministry of Science, Research, and Technology and a total of 531 individuals were selected with A multi-stage stratified sampling method. The findings showed that there was a significant differences between successful and unsuccessful faculty members in Scientific and group interactions and relationships (F=10/475,sig 0/000), Organizational socialization (f=3/157 ,sig 0/043), Orientation to teaching (f=5/457,sig 0/005), structural factors and decision â making method in academic group.
کلیدواژهها [English]