نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه پیام نور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارتقای نظام ارزش های متعالی در دانشجویان ازطریق تعیین نظام ارزش های دانشجویان درهریک ازسطوح، رتبه بندی نظام ارزش های دانشجویان ،وتعیین رابطه ویژگی های فردی بانظام ارزش های دانشجویان انجام گردید . جامعه آماری مورد مطالعه 4500 نفردانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران در دانشکده های علوم انسانی ، علوم پایه و کشاورزی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستندکه در سال 89-1388 به تحصیل اشتغال داشته اند . حجم نمونه 350 نفروباروش نمونه برداری خوشه ای انتخاب و پرسشنامه برروی افراد گروه نمونه اجرا گردید. در این مطالعه از پرسشنامه سلسله مراتب ارزش های آلپورت ، ورنون و لیندزی که به صورت ارزش های نظری ، اقتصادی ، هنری ، اجتماعی ، مذهبی، و سیاسی در نظر می گیرداستفاده گردید . ابزارتوسط مولفین ساخته شده وبارها درپژوهش های مختلف مورداستفاده قرارگرفته وازروایی کافی برخورداراست.اعتبارابزارسنجش برای هریک ازارزشهای نظری،اقتصادی،هنری،اجتماعی،مذهبی ،وسیاسی به ترتیب برابر
86/0، 77/0، 83/0، 81/0، 82/0، و79/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که هریک ازارزش ها ی موردمطالعه درجامعه بیش ازحدمتوسط وبالاست ،در جامعه دانشجویان دانشگاه پیام نور متغیر ارزش هنری بالاترین رتبه از سطوح ارزش ها و در مقابل ارزش مذهبی پایین ترین رتبه ، و ارزش سیاسی ، اقتصادی ، نظری و اجتماعی در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارد. علاوه بر این در مطالعه حاضررابطه ویژگی های فردی نیز با متغیرهای نظام ارزش های دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته واین نتایج به دست آمد: جنسیت باارزش اقتصادی وارزش هنری، تاهل باارزش اقتصادی،سن باارزش هنری،مقطع تحصیلی باارزش اقتصادی،نوع دانشکده باارزش هنری رابطه دارد. این ویژگی های فردی باهیچ یک ازارزش های دیگررابطه معنادارندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
value system of student assessment
نویسنده [English]
پیام نور
چکیده [English]
Ù¾ÚÙÙØ´ ØØ§Ø¶Ø± با ÙØ¯Ù Ø§Ø±ØªÙØ§Û ÙØ¸Ø§Ù ارزش ÙØ§Û ٠تعاÙÛ Ø¯Ø± Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù ازطرÛ٠تعÛÛÙ ÙØ¸Ø§Ù ارزش ÙØ§Û Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù Ø¯Ø±ÙØ±ÛÚ© Ø§Ø²Ø³Ø·ÙØØ Ø±ØªØ¨Ù Ø¨ÙØ¯Û ÙØ¸Ø§Ù ارزش ÙØ§Û Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù ØÙتعÛÛ٠رابط٠ÙÛÚÚ¯Û ÙØ§Û ÙØ±Ø¯Û Ø¨Ø§ÙØ¸Ø§Ù ارزش ÙØ§Û Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù Ø§ÙØØ§Ù Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯ . ØØ§Ù Ø¹Ù Ø¢Ù Ø§Ø±Û Ù ÙØ±Ø¯ Ù Ø·Ø§ÙØ¹Ù 4500 ÙÙØ±Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù Ù¾ÛØ§Ù ÙÙØ± Ø§Ø³ØªØ§Ù ØªÙØ±Ø§Ù در Ø¯Ø§ÙØ´Ú©Ø¯Ù ÙØ§Û عÙÙÙ Ø§ÙØ³Ø§ÙÛ Ø Ø¹ÙÙ٠پاÛÙ Ù Ú©Ø´Ø§ÙØ±Ø²Û در Ù ÙØ§Ø·Ø¹ Ú©Ø§Ø±Ø´ÙØ§Ø³Û Ù Ú©Ø§Ø±Ø´ÙØ§Ø³Û ارشد ÙØ³ØªÙدک٠در سا٠89-1388 Ø¨Ù ØªØØµÛÙ Ø§Ø´ØªØºØ§Ù Ø¯Ø§Ø´ØªÙ Ø§ÙØ¯ . ØØÙ ÙÙ ÙÙÙ 350 ÙÙØ±ÙØ¨Ø§Ø±ÙØ´ ÙÙ ÙÙÙ Ø¨Ø±Ø¯Ø§Ø±Û Ø®ÙØ´Ù Ø§Û Ø§ÙØªØ®Ø§Ø¨ Ù Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù ٠بررÙÛ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ گرÙÙ ÙÙ ÙÙÙ Ø§ØØ±Ø§ Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯. در اÛÙ Ù Ø·Ø§ÙØ¹Ù از Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù Ù Ø³ÙØ³Ù٠٠راتب ارزش ÙØ§Û Ø¢ÙÙ¾ÙØ±Øª Ø ÙØ±ÙÙÙ Ù ÙÛÙØ¯Ø²Û Ú©Ù Ø¨Ù ØµÙØ±Øª ارزش ÙØ§Û ÙØ¸Ø±Û Ø Ø§ÙØªØµØ§Ø¯Û Ø ÙÙØ±Û Ø Ø§ØØªÙ Ø§Ø¹Û Ø Ù Ø°ÙØ¨ÛØ Ù Ø³ÛØ§Ø³Û در ÙØ¸Ø± Ù Û Ú¯ÛØ±Ø¯Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯ . Ø§Ø¨Ø²Ø§Ø±ØªÙØ³Ø· Ù ÙÙÙÛÙ Ø³Ø§Ø®ØªÙ Ø´Ø¯Ù ÙØ¨Ø§Ø±Ùا درپÚÙÙØ´ ÙØ§Û ٠ختÙÙ Ù ÙØ±Ø¯Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù ÙØ±Ø§Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ ÙØ§Ø²Ø±ÙاÛÛ Ú©Ø§ÙÛ Ø¨Ø±Ø®ÙØ±Ø¯Ø§Ø±Ø§Ø³Øª.Ø§Ø¹ØªØ¨Ø§Ø±Ø§Ø¨Ø²Ø§Ø±Ø³ÙØØ´ Ø¨Ø±Ø§Û ÙØ±ÛÚ© Ø§Ø²Ø§Ø±Ø²Ø´ÙØ§Û ÙØ¸Ø±ÛØØ§ÙØªØµØ§Ø¯ÛØÙÙØ±ÛØØ§ØØªÙ Ø§Ø¹ÛØÙ Ø°ÙØ¨Û ØÙØ³ÛØ§Ø³Û Ø¨Ù ØªØ±ØªÛØ¨ برابر 86/0Ø 77/0Ø 83/0Ø 81/0Ø 82/0Ø Ù79/0 ب٠دست آ٠د. ÙØªØ§ÛØ Ù¾ÚÙÙØ´ ÙØ´Ø§Ù داد Ú©Ù ÙØ±ÛÚ© ازارزش ÙØ§ Û Ù ÙØ±Ø¯Ù Ø·Ø§ÙØ¹Ù Ø¯Ø±ØØ§Ù Ø¹Ù Ø¨ÛØ´ Ø§Ø²ØØ¯Ù ØªÙØ³Ø· ÙØ¨Ø§Ùاست ØØ¯Ø± ØØ§Ù Ø¹Ù Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù Ù¾ÛØ§Ù ÙÙØ± Ù ØªØºÛØ± ارزش ÙÙØ±Û Ø¨Ø§ÙØ§ØªØ±Û٠رتب٠از Ø³Ø·ÙØ ارزش ÙØ§ ٠در Ù ÙØ§Ø¨Ù ارزش Ù Ø°ÙØ¨Û پاÛÛ٠ترÛÙ Ø±ØªØ¨Ù Ø Ù Ø§Ø±Ø²Ø´ Ø³ÛØ§Ø³Û Ø Ø§ÙØªØµØ§Ø¯Û Ø ÙØ¸Ø±Û Ù Ø§ØØªÙ Ø§Ø¹Û Ø¯Ø± Ø±ØªØ¨Ù ÙØ§Û دÙ٠تا Ù¾ÙØÙ ÙØ±Ø§Ø± دارد. Ø¹ÙØ§Ù٠بر اÛ٠در Ù Ø·Ø§ÙØ¹Ù ØØ§Ø¶Ø±Ø±Ø§Ø¨Ø·Ù ÙÛÚÚ¯Û ÙØ§Û ÙØ±Ø¯Û ÙÛØ² با Ù ØªØºÛØ±ÙØ§Û ÙØ¸Ø§Ù ارزش ÙØ§Û Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù Ù ÙØ±Ø¯ Ø¨Ø±Ø±Ø³Û ÙØ±Ø§Ø± Ú¯Ø±ÙØªÙ ÙØ§ÛÙ ÙØªØ§ÛØ Ø¨Ù Ø¯Ø³Øª آ٠د: ØÙØ³ÛØª باارزش Ø§ÙØªØµØ§Ø¯Û ÙØ§Ø±Ø²Ø´ ÙÙØ±ÛØ ØªØ§Ù٠باارزش Ø§ÙØªØµØ§Ø¯ÛØØ³Ù باارزش ÙÙØ±ÛØÙ ÙØ·Ø¹ ØªØØµÛÙÛ Ø¨Ø§Ø§Ø±Ø²Ø´ Ø§ÙØªØµØ§Ø¯ÛØÙÙØ¹ Ø¯Ø§ÙØ´Ú©Ø¯Ù باارزش ÙÙØ±Û رابط٠دارد. اÛÙ ÙÛÚÚ¯Û ÙØ§Û ÙØ±Ø¯Û باÙÛÚ ÛÚ© ازارزش ÙØ§Û دÛÚ¯Ø±Ø±Ø§Ø¨Ø·Ù Ù Ø¹ÙØ§Ø¯Ø§Ø±Ùدارد.
کلیدواژهها [English]