نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه کاشان
چکیده
این تحقیق با الهام از دیدگاه جامعهپذیری علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی وایدمن و همکاران به بررسی هویت دانشجویی دانشجویان و چگونگی پیوند و تعامل هر یک از ابعاد جامعهپذیری علمی (جامعهپذیری دانشگاهی، عضویت در اجتماعات علمی، تعامل با دوستان و فرهنگ آموزشی دانشکده) با آن در جامعه آماری پرداخته شده است.
این تحقیق از نوع پیمایش اجتماعی بوده و از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه و روش اسنادی برای جمعآوری دادههای تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی استان اصفهان در سال 1396 میباشد که تعداد 320 نفر به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتهاند. پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از ضرایب پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر رابطه معنادار و مثبت هر یک از متغیرهای جامعهپذیری دانشگاهی، عضویت در اجتماعات علمی، تعامل با دوستان و فرهنگ آموزشی دانشکده به ترتیب برابر با (0.570، 0.233،0.175،0.635=r) با میزان هویت دانشجویی دانشجویان میباشد. همچنین، در ارزیابی مدل ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS بر اساس مدل حجم اثر متغیر جامعهپذیری دانشگاهی (0.143=F2 ) در حد متوسط و سایر متغیرها در حد کم میباشد. همچنین، مقدار Q2 برابر با 0.405 نشان میدهد در مجموع، توان پیشبینی کنندگی مدل در حد زیاد میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explain the role of scientific socialization in the formation of student identity
نویسندگان [English]
University of Kashan
چکیده [English]
This research inspired by the scientific community's view of graduate students, Wademan et al., Looked at the student identity of students, and how each of the dimensions of scientific community (academic community, membership in scientific communities, interaction with friends and culture Educational College) has been studied in the statistical society.
This research was a social survey method and the questionnaire technique combined with interviews and the methodology used to collect the research data was used. The statistical population of the study consisted of all postgraduate students of public universities of Isfahan province in 1396, in which 320 individuals were surveyed as sample size. The reliability of the research variables was verified using the coefficient of reliability and Cronbach's alpha. The results of the research indicated a significant and positive relationship between each of the variables of academic community, membership in academic communities, interaction with friends and educational culture of the college were equal to (0.570, 0.233.0.175.0.635 = r) with students' student identity Be Also, in evaluating the structural model using PLS software, based on the volume model, the effect of the variables of academic community (F2 = 0.143) is moderate and the other variables are low. Also, the Q2 value is 0.405. Overall, the predictive power of the model is high.
کلیدواژهها [English]