نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
چکیده:
مهم ترین رسالت دانشگاه ها در عصر کنونی دانش آفرینی و تولید دانش است. ضرورت دانش آفرینی در دانشگاه ها از دو بعد بیرونی (پاسخ به نیازهای جامعه) و درونی (بهبود کیفیت آموزش، ارتقای جایگاه دانشگاه، افزایش درآمد و ...) قابل ارزیابی است. بر اساس مدل مفهومی این تحقیق برای رشد و توسعه دانش آفرینی در دانشگاه ها ، عوامل موثر بر فرآیند دانش آفرینی تعیین گردید و نقاط قوت و ضعف آنها شناسایی شد. این عوامل را می توان به منابع راهبردی دانش آفرینی تعبیر کرد. در این تحقیق 12 منبع راهبردی دانش آفرینی تعیین و از طریق پرسشنامه، نقاط قوت و ضعف این منابع از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه های انتخاب شده شناسایی گردید. داده های پرسشنامه با استفاده از روش اندازه گیری مکرر و آزمون T تحلیل گردید که در نتیجه بیشترین نقاط ضعف به ترتیب در منابع ارتباط با صنعت و جامعه، ارتباطات علمی در سطح ملی و بین المللی، تجهیزات، امکانات و فضای کالبدی، ساختار سازمانی، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، نظام ارزشیابی و جبران خدمات، همایش ها، نشست ها و نمایشگاه های علمی، نظام جذب نیروی انسانی و دوره های تحصیلات تکمیلی و بیشترین نقاط قوت به ترتیب در منابع فرهنگ سازمانی، نظام آموزش و توانمند سازی و شبکه دانش شناسایی گردید. بر اساس نتایج فوق پیشنهادهایی برای تقویت منابع راهبردی دانش آفرینی در دانشگاه ها ارائه گردید.
واژگان کلیدی: منابع راهبردی دانش آفرینی، تولید دانش، فرآیند دانش آفرینی، دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Ø¨Ø±Ø±Ø³Û ÙØ¶Ø¹Ûت Ù ÙØ§Ø¨Ø¹ Ø±Ø§ÙØ¨Ø±Ø¯Û Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ Ø¯Ø± Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù ÙØ§Û ØÙ ÙÙØ±Û Ø§Ø³ÙØ§Ù Û Ø§ÛØ±Ø§Ù
نویسندگان [English]
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده [English]
ÚÚ©ÛØ¯Ù:
Ù
ÙÙ
ترÛÙ Ø±Ø³Ø§ÙØª Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù ÙØ§ در عصر Ú©ÙÙÙÛ Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ Ù ØªÙÙÛØ¯ Ø¯Ø§ÙØ´ است. Ø¶Ø±ÙØ±Øª Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ Ø¯Ø± Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù ÙØ§ از د٠بعد Ø¨ÛØ±ÙÙÛ (پاسخ ب٠ÙÛØ§Ø²ÙØ§Û ØØ§Ù
عÙ) ٠درÙÙÛ (Ø¨ÙØ¨Ùد Ú©ÛÙÛØª Ø¢Ù
ÙØ²Ø´Ø Ø§Ø±ØªÙØ§Û ØØ§ÛÚ¯Ø§Ù Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§ÙØ Ø§ÙØ²Ø§ÛØ´ درآÙ
د Ù ...) ÙØ§Ø¨Ù Ø§Ø±Ø²ÛØ§Ø¨Û است. بر اساس Ù
د٠Ù
ÙÙÙÙ
Û Ø§Û٠تØÙÛÙ Ø¨Ø±Ø§Û Ø±Ø´Ø¯ Ù ØªÙØ³Ø¹Ù Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ Ø¯Ø± Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù ÙØ§ Ø Ø¹ÙØ§Ù
Ù Ù
ÙØ«Ø± بر ÙØ±Ø¢ÛÙØ¯ Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ ØªØ¹ÛÛÙ Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯ Ù ÙÙØ§Ø· ÙÙØª ٠ضع٠آÙÙØ§ Ø´ÙØ§Ø³Ø§ÛÛ Ø´Ø¯. اÛÙ Ø¹ÙØ§Ù
٠را Ù
Û ØªÙØ§Ù ب٠Ù
ÙØ§Ø¨Ø¹ Ø±Ø§ÙØ¨Ø±Ø¯Û Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ ØªØ¹Ø¨ÛØ± کرد. در اÛ٠تØÙÛÙ 12 Ù
ÙØ¨Ø¹ Ø±Ø§ÙØ¨Ø±Ø¯Û Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ ØªØ¹ÛÛ٠٠از طرÛÙ Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù
ÙØ ÙÙØ§Ø· ÙÙØª ٠ضع٠اÛÙ Ù
ÙØ§Ø¨Ø¹ از Ø¯ÛØ¯Ú¯Ø§Ù Ø§Ø¹Ø¶Ø§Û ÙÛØ£Øª عÙÙ
Û Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù ÙØ§Û Ø§ÙØªØ®Ø§Ø¨ Ø´Ø¯Ù Ø´ÙØ§Ø³Ø§ÛÛ Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯. Ø¯Ø§Ø¯Ù ÙØ§Û Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù
٠با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù از Ø±ÙØ´ Ø§ÙØ¯Ø§Ø²Ù Ú¯ÛØ±Û Ù
کرر ٠آزÙ
ÙÙ T تØÙÛÙ Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯ ک٠در ÙØªÛØÙ Ø¨ÛØ´ØªØ±ÛÙ ÙÙØ§Ø· Ø¶Ø¹Ù Ø¨Ù ØªØ±ØªÛØ¨ در Ù
ÙØ§Ø¨Ø¹ ارتباط با ØµÙØ¹Øª Ù ØØ§Ù
Ø¹ÙØ ارتباطات عÙÙ
Û Ø¯Ø± Ø³Ø·Ø Ù
ÙÛ Ù Ø¨Û٠اÙÙ
ÙÙÛØ تØÙÛØ²Ø§ØªØ اÙ
Ú©Ø§ÙØ§Øª Ù ÙØ¶Ø§Û Ú©Ø§ÙØ¨Ø¯ÛØ Ø³Ø§Ø®ØªØ§Ø± سازÙ
اÙÛØ Ù
راکز Ù¾ÚÙÙØ´Û ٠تØÙÛÙØ§ØªÛØ ÙØ¸Ø§Ù
Ø§Ø±Ø²Ø´ÛØ§Ø¨Û Ù ØØ¨Ø±Ø§Ù خدÙ
Ø§ØªØ ÙÙ
Ø§ÛØ´ ÙØ§Ø ÙØ´Ø³Øª ÙØ§ Ù ÙÙ
Ø§ÛØ´Ú¯Ø§Ù ÙØ§Û عÙÙ
ÛØ ÙØ¸Ø§Ù
ØØ°Ø¨ ÙÛØ±ÙÛ Ø§ÙØ³Ø§ÙÛ Ù Ø¯ÙØ±Ù ÙØ§Û ØªØØµÛÙØ§Øª تکÙ
ÛÙÛ Ù Ø¨ÛØ´ØªØ±ÛÙ ÙÙØ§Ø· ÙÙØª Ø¨Ù ØªØ±ØªÛØ¨ در Ù
ÙØ§Ø¨Ø¹ ÙØ±ÙÙÚ¯ سازÙ
اÙÛØ ÙØ¸Ø§Ù
Ø¢Ù
ÙØ²Ø´ Ù ØªÙØ§ÙÙ
ÙØ¯ Ø³Ø§Ø²Û Ù Ø´Ø¨Ú©Ù Ø¯Ø§ÙØ´ Ø´ÙØ§Ø³Ø§ÛÛ Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯. بر اساس ÙØªØ§ÛØ ÙÙÙ Ù¾ÛØ´ÙÙØ§Ø¯ÙاÛÛ Ø¨Ø±Ø§Û ØªÙÙÛØª Ù
ÙØ§Ø¨Ø¹ Ø±Ø§ÙØ¨Ø±Ø¯Û Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢ÙØ±ÛÙÛ Ø¯Ø± Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù ÙØ§ Ø§Ø±Ø§Ø¦Ù Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯.
کلیدواژهها [English]