نویسندگان
1 دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
2 دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
3 دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای توسعه دیپلماسی علم و فناوری در کشور ایران، بررسی وضعیت موجود آنها و شناسایی عوامل و ملاکهای ارتقا دهنده تأثیر نظام آموزش عالی بر آنها بود. روش پژوهش از نوع کاربردی و نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع آمیخته اکتشافی بود و بهطور متوالی ابتدا از روش کیفی (مصاحبه نیمه ساختاریافته) و سپس روش کمّی (پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شد.
نمونهگیری مصاحبه به روش هدفمند بود. جامعه آماری بخش کمّی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی(253 نفر) بودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه از روش تحلیل ساختاری، در پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی وضعیت موجود مؤلفهها از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. نتایج این پژوهش تعداد 3 بعد و 30 مؤلفه را برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری در کشور و 5 عامل و 21 ملاک را برای افزایش میزان تأثیر نظام آموزش عالی در آن تبیین میکند. پیشنهاد اصلی برای آموزش عالی و سیاست خارجی، توسعه زیرساختها و ارتقای توافقنامههای بینالمللی در میان دانشگاهها و یافتن راهحلی برای چالشهای مشترک بهویژه در میان کشورهای همسایه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Science and technology diplomacy improvement and the Impact of higher education
نویسندگان [English]
1 Doctoral Student, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
2 Kharazmi University
3 Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
چکیده [English]
This purpose of this study was to identify factors for developing science and technology diplomacy, assessing current situation and identification of factors and indicators for improving science and technology diplomacy. An applied and mixed research method was chosen for this study. Continuosly qualitative method (semi-structured interview) and a quantitative method (researcher-made questionnaire) were used. A purposive sampling method was chosen for this study. The statistical population in quantitative section was T. N. Toosi University of Technology Faculty members (n=253. A Structural analysis method was used for analysis of interviews. An exploratory factor analysis method was used for analysis of questionnaires data and one-sample t-test for examine current status. The results explained 3 dimensions and 30 components for the development of science and technology diplomacy, and 5 factors and 21 criteria for increasing the impact of higher education system on science and technology diplomacy in Iran. The main suggestion for higher education and foreign policy are developing infrastructure and upgrading the international agreements among universities, finding solution for shared challenges especially among neighbor’s countries.
کلیدواژهها [English]