[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 262-231 برگشت به فهرست نسخه ها
آثار و پیامدهای دانشگاهِ عملکردمحور از دیدگاه حامیان و منتقدان: فراترکیب کیفی
ضرغام فرامرزی نیا1، حمید فرهادی راد2، یدالله مهرعلیزاده3، رحمت الله قلی پور سوته4
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، h.farhadirad@scu.ac.ir
3- استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
4- استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده:   (126 مشاهده)
یکی از پیامدهای اجرای بودجه­ ریزی مبتنی بر عملکرد، توجه و تمرکز دانشگاه بر شاخص ­ها و نتایج پایانی یا عملکردمحور شدن دانشگاه­ است. در دهه اخیر، استفاده از مدل دانشگاهِ عملکردمحور در جهان فراگیر شده است. از آنجا که استفاده از این الگو برای دانشگاه­ های ایران در دستور کار سیاستگذاران قرار دارد، شناسایی آثار و پیامدهای اجرای این مدل از دیدگاه حامیان و منتقدان به ­عنوان هدف و مسئله اصلی پژوهش در نظر گرفته شد. روش پژوهش کیفی و از نوع فرا ترکیب بررسی اسناد بود. اسناد مورد بررسی از بین 788 سند مرتبط انتخاب شدند که همگی به زبان لاتین، مرتبط با بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و در پایگاه‌های داده معتبر از سال2010 تا 2020 منتشر شده بودند. در فرایند انتخاب با توجه به ارتباط موضوعی قوی با توجه به سه شاخص عنوان، چکیده و محتوا، تعداد 25 سند علمی انتخاب و روایی محتوایی این اسناد با روش ابزار ارزیابی حیاتی (CASP) احراز شد. در مرحله تجزیه و تحلیل اسناد منتخب، زیرمؤلفه‌ها و کدهای باز این اسناد با روش تحلیل محتوای کیفی استخراج و سپس ذیل مؤلفه‌های اصلی و ابعاد پژوهش دسته‌بندی و ترکیب شد. برای اعتبار یافته‌ها از روش مقایسه نظر پژوهشگران با فرد خبره استفاده شد که ضریب توافق کاپا 786/0 بود. یافته‌ها در بعد آثار مثبت اجرای مدل و از دیدگاه حامیان شامل افزایش رقابت دانشگاهی، ارتقای کارایی و رشد شاخص‌های کمّی دانشگاه و بهبود مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و مشارکت دانشگاه بود. پیامدهای منفی نیز از دیدگاه منتقدان شامل تهدید عدالت دانشگاهی، کاهش اثربخشی و تهدید شدن شاخص‌های کیفی دانشگاهی و تهدید شدن ماهیت، استقلال، آزادی آکادمیک و بروز مقاومت دانشگاه بود.
 
واژه‌های کلیدی: عملکردمحوری دانشگاه، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، فرا ترکیب کیفی.
متن کامل [PDF 549 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/11/2 | پذیرش: 1400/7/11 | انتشار: 1401/9/20 | انتشار الکترونیک: 1401/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faramarzi Nia Z, Farhadi Rad H, Mehralizadeh Y, Gholipour R. Effects and consequences of implementing performance-based university model; the Views of advocates and critics; A qualitative meta-synthesis approach. IRPHE 2022; 28 (2) :231-262
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4752-fa.html

فرامرزی نیا ضرغام، فرهادی راد حمید، مهرعلیزاده یدالله، قلی پور سوته رحمت الله. آثار و پیامدهای دانشگاهِ عملکردمحور از دیدگاه حامیان و منتقدان: فراترکیب کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :262-231

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4752-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540