1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز 2- دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، h.farhadirad@scu.ac.ir 3- استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز 4- استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده: (126 مشاهده)
یکی از پیامدهای اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، توجه و تمرکز دانشگاه بر شاخص ها و نتایج پایانی یا عملکردمحور شدن دانشگاه است. در دهه اخیر، استفاده از مدل دانشگاهِ عملکردمحور در جهان فراگیر شده است. از آنجا که استفاده از این الگو برای دانشگاه های ایران در دستور کار سیاستگذاران قرار دارد، شناسایی آثار و پیامدهای اجرای این مدل از دیدگاه حامیان و منتقدان به عنوان هدف و مسئله اصلی پژوهش در نظر گرفته شد. روش پژوهش کیفی و از نوع فرا ترکیب بررسی اسناد بود. اسناد مورد بررسی از بین 788 سند مرتبط انتخاب شدند که همگی به زبان لاتین، مرتبط با بودجهریزی مبتنی بر عملکرد و در پایگاههای داده معتبر از سال2010 تا 2020 منتشر شده بودند. در فرایند انتخاب با توجه به ارتباط موضوعی قوی با توجه به سه شاخص عنوان، چکیده و محتوا، تعداد 25 سند علمی انتخاب و روایی محتوایی این اسناد با روش ابزار ارزیابی حیاتی (CASP) احراز شد. در مرحله تجزیه و تحلیل اسناد منتخب، زیرمؤلفهها و کدهای باز این اسناد با روش تحلیل محتوای کیفی استخراج و سپس ذیل مؤلفههای اصلی و ابعاد پژوهش دستهبندی و ترکیب شد. برای اعتبار یافتهها از روش مقایسه نظر پژوهشگران با فرد خبره استفاده شد که ضریب توافق کاپا 786/0 بود. یافتهها در بعد آثار مثبت اجرای مدل و از دیدگاه حامیان شامل افزایش رقابت دانشگاهی، ارتقای کارایی و رشد شاخصهای کمّی دانشگاه و بهبود مسئولیتپذیری، پاسخگویی و مشارکت دانشگاه بود. پیامدهای منفی نیز از دیدگاه منتقدان شامل تهدید عدالت دانشگاهی، کاهش اثربخشی و تهدید شدن شاخصهای کیفی دانشگاهی و تهدید شدن ماهیت، استقلال، آزادی آکادمیک و بروز مقاومت دانشگاه بود.
Faramarzi Nia Z, Farhadi Rad H, Mehralizadeh Y, Gholipour R. Effects and consequences of implementing performance-based university model; the Views of advocates and critics; A qualitative meta-synthesis approach. IRPHE 2022; 28 (2) :231-262 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4752-fa.html
فرامرزی نیا ضرغام، فرهادی راد حمید، مهرعلیزاده یدالله، قلی پور سوته رحمت الله. آثار و پیامدهای دانشگاهِ عملکردمحور از دیدگاه حامیان و منتقدان: فراترکیب کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :262-231