[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 195-163 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی مرشدیت سازمانی در نظام آموزش عالی کشور
امین آبزن1، شهرام حافظی2، عبدالخالق غلامی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد یاسوج
2- استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد کازرون ، Hafezi.sh63@gmail.com
3- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد یاسوج
چکیده:   (124 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی مرشدیت سازمانی در نظام آموزش عالی کشور انجام شد. این مطالعه از نظر فلسفی پژوهش تجربه ­گرایانه بود که با رویکردی قیاسی- استقرایی انجام شد و از نظر هدف در دسته پژوهش‌های اکتشافی است و از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها در دسته پژوهش‌های پیمایشی-مقطعی قرار می‌گیرد. همچنین چون از روش‌های کمّی و کیفی استفاده شده است، یک پژوهش آمیخته به‌شمار می‌آید. جامعه آماری این مطالعه در مرحله کیفی شامل استادان و خبرگان باتجربه آموزش عالی کشور است که با روش هدفمند از دیدگاه 11 نفر استفاده شد. همچنین در بخشی کمّی از دیدگاه 384 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری آموزش عالی استفاده شد. در این مطالعه برای شناسایی مقوله‌های زیربنایی مرشدیت سازمانی از روش تحلیل مضمون و برای اعتبارسنجی مدل نیز از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزارهای MaxQDA و Smart PLS تحلیل شد. نتایج نشان داد که ارزیابی مرشدیت سازمانی سنگ‌بنای دستیابی به شایستگی مرشد است. شایستگی مرشد موجب بهبود کیفیت روابط میان مرشد و مرید می‌شود و فعالیت‌ها و اقدامات اجرایی مرشدانه را بهبود می‌بخشد. بدین ترتیب، فرهنگ مرشدیت در نظام آموزش عالی بسط پیدا می‌کند و این به اثربخشی رفتارهای مرشدانه و افزایش حمایت‌های مرشدانه می‌انجامد.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی ارزیابی، مرشدیت سازمانی، نظام آموزش عالی کشور، رویکرد آمیخته.
متن کامل [PDF 731 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/9/10 | پذیرش: 1400/6/11 | انتشار: 1401/9/20 | انتشار الکترونیک: 1401/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abzan A, Hafezi S, Gholami A K. Designing and validating the organizational mentoring evaluation model in the higher education system in Iran. IRPHE 2022; 28 (2) :163-195
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4749-fa.html

آبزن امین، حافظی شهرام، غلامی عبدالخالق. طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی مرشدیت سازمانی در نظام آموزش عالی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :195-163

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4749-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540