1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد یاسوج 2- استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد کازرون ، Hafezi.sh63@gmail.com 3- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد یاسوج
چکیده: (124 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی مرشدیت سازمانی در نظام آموزش عالی کشور انجام شد. این مطالعه از نظر فلسفی پژوهش تجربه گرایانه بود که با رویکردی قیاسی- استقرایی انجام شد و از نظر هدف در دسته پژوهشهای اکتشافی است و از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها در دسته پژوهشهای پیمایشی-مقطعی قرار میگیرد. همچنین چون از روشهای کمّی و کیفی استفاده شده است، یک پژوهش آمیخته بهشمار میآید. جامعه آماری این مطالعه در مرحله کیفی شامل استادان و خبرگان باتجربه آموزش عالی کشور است که با روش هدفمند از دیدگاه 11 نفر استفاده شد. همچنین در بخشی کمّی از دیدگاه 384 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری آموزش عالی استفاده شد. در این مطالعه برای شناسایی مقولههای زیربنایی مرشدیت سازمانی از روش تحلیل مضمون و برای اعتبارسنجی مدل نیز از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. دادهها با نرمافزارهای MaxQDA و Smart PLS تحلیل شد. نتایج نشان داد که ارزیابی مرشدیت سازمانی سنگبنای دستیابی به شایستگی مرشد است. شایستگی مرشد موجب بهبود کیفیت روابط میان مرشد و مرید میشود و فعالیتها و اقدامات اجرایی مرشدانه را بهبود میبخشد. بدین ترتیب، فرهنگ مرشدیت در نظام آموزش عالی بسط پیدا میکند و این به اثربخشی رفتارهای مرشدانه و افزایش حمایتهای مرشدانه میانجامد.
Abzan A, Hafezi S, Gholami A K. Designing and validating the organizational mentoring evaluation model in the higher education system in Iran. IRPHE 2022; 28 (2) :163-195 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4749-fa.html
آبزن امین، حافظی شهرام، غلامی عبدالخالق. طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی مرشدیت سازمانی در نظام آموزش عالی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :195-163