[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 161-129 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش دانشجویان به آموزش الکترونیکی؛ مورد مطالعه دانشکدۀ زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران
سوده اقتصاد1، مرضیه مهرابی2
1- استادیار دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران ، seghtesad@ut.ac.ir
2- استادیار دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران
چکیده:   (101 مشاهده)
به دنبال شیوع ویروس کرونا در دنیا، آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های ایران رواج یافت. هدف این مطالعه بررسی نگرش دانشجویان رشتۀ زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به این گونه آموزش بود. با این هدف و بر اساس الگوی پذیرش فناوری دیویس، متناسب با رشتۀ نامبرده، پرسشنامه‌ای محقق- ساخت با 74 سؤال، متضمن 3 شاخص اصلی «تلقی از سودمندی»، «تلقی از سهولت دسترسی»، «تمایل به استفاده در آینده» و 6  زیرشاخص در خصوص آموزش الکترونیکی زبان تهیه شد. 166 دانشجو به پرسشنامۀ الکترونیکی پاسخ دادند و میزان آلفای کرونباخ برای شاخص‌ها عبارت از سودمندی 971/0، سهولت استفاده 972/0 و تمایل به استفاده در آینده 94/0 بود. برای تحلیل یافته‌ها از آزمون‌های t یک‌گروهی و دوگروهی و آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که سطح سه شاخص اصلی پژوهش در میان دانشجویان هر دو مقطع در کلیۀ رشته‌ها پایین‌تر از حد متوسط است؛ یعنی از نظر دانشجویان آموزش الکترونیکی قابل دسترس و سودمند نیست و در کل، آنان نگرش مثبتی به این­ گونه آموزش ندارند. طبق نتایج، دانشجویان بر این باورند که آموزش الکترونیکی آنان را به استقلال در یادگیری سوق داده، اما علی‌رغم دسترسی آسان به امکانات و ابزارهای سامانۀ یادگیری الکترونیکی، تعامل سازنده میان استادان و دانشجویان شکل نگرفته است. تفاوت‌های بسیاری نیز در نگرش دانشجویان دو مقطع وجود داشت؛ از نظر دانشجویان کارشناسی ارشد استفاده از سامانۀ یادگیری و پرورش مهارت‌های زبانی در کلاس‌ها نسبت به دانشجویان کارشناسی آسان ­تر بوده است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، الگوی پذیرش فناوری، زبان‌ها و ادبیات خارجی، تلقی از سودمندی، تلقی از سهولت.
متن کامل [PDF 471 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی الکترونیکی
دریافت: 1399/7/1 | پذیرش: 1400/4/5 | انتشار: 1401/9/20 | انتشار الکترونیک: 1401/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghtesad S, Mehrabi M. Evaluating Students’ attitude toward electronic education: University of Tehran’s Faculty of Foreign Languages and Literatures case. IRPHE 2022; 28 (2) :129-161
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4748-fa.html

اقتصاد سوده، مهرابی مرضیه. بررسی نگرش دانشجویان به آموزش الکترونیکی؛ مورد مطالعه دانشکدۀ زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :161-129

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4748-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 28، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540