1- دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی ، r_ghasami@yahoo.com 2- دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (103 مشاهده)
در این مطالعه سیاستگذاری آموزش عالی در دهه 80 و کالایی سازی دانش بررسی شد. شاخص اصلی کالایی شدن دانش در نوع رابطه مالی بین دانشجو و دانشگاه تعریف می شود. هر میزان که تأمین اعتبار و هزینه های دانشگاه توسط دانشجو صورت بگیرد، درجه کالایی سازی بیشتری رخ می دهد. روش پژوهش تاریخی-اسنادی بود و با رجوع به منابع دست اول یا دست دوم، اطلاعات گردآوری شد.در طول دهه 80، میزان جذب دانشجو در بخش شهریهای 146 درصد و در بخش رایگان فقط 32 درصد افزایش یافته است. در تبیین علل کالایی سازی دانش در دهه 80، دو دلیل عمده وجود دارد که در کنار یکدیگر توضیح دهنده وضعیت هستند. عامل اول سیاستگذاری آموزش عالی و سیاست های خصوصی سازی و کوچک سازی دولت پس از انقلاب و عامل دوم افزایش جمعیت رنج سنی متقاضی ورود به آموزش عالی در دهه 80 است.
قاسمی روح الله، یوسفی خواه سارا. سیاستگذاری آموزش عالی و کالایی سازی دانش در دهه 80 شمسی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :127-97