. استادیار، گروه اقتصاد علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ، samandar@nrisp.ac.ir
چکیده: (121 مشاهده)
با توجه به اهمیت انتقال اقتصادها از اقتصاد منبع بنیان به دانش بنیان و متناسب با آن اهمیت نقش تحول دانشگاه ها در خصوص زمینه سازی باروری فعالیت های نوآورانه و کارآفرینانه، موضوع دانشگاه کارآفرین و راهبردهای لازم برای شکل گیری آن توجه بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه آموزش عالی را جلب کرده است. در این میان، مأموریت آموزش، که از دیرباز جزو مأموریت های اصلی دانشگاه ها بوده است، نیازمند تحول و تکامل در جهت هماهنگی با نیازهای روز جامعه است. در این پژوهش برای شناسایی راهبردهای مؤثر و بیان روابط میان آنها به منظور تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین، از مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) استفاده شد. ابتدا با مطالعه نظام مند پژوهش های داخلی و استفاده از گروه کانونی، 23 راهبرد در تحقق مأموریت آموزش در مسیر جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها شناسایی و از میان آنها روایی محتوایی 15 راهبرد تأیید و به عنوان اثرگذارترین راهبردها معرفی شدند. پس از تحلیل داده ها، راهبردها در چهار سطح مختلف طبقه بندی شدند و با توجه به روابط، نمودار ISM ترسیم شد. با بررسی ارتباط میان این راهبردها، این نکته قابل توجه است که تحقق اکثریت آنها بر تحقق دیگری تأثیر می گذارد و نیز تأثیر می پذیرد. از این رو، می توان نتیجه گرفت که سیاستگذاران، که هدف خود را تحقق جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه و تحول ساختار آموزشی قرار داده اند، لازم است از نگاه خطی پرهیز کنند و با تکیه بر نگاه سیستماتیک اقدامات لازم را در تحقق کلیه راهبردهای ذکر شده انجام دهند. تعیین روابط میان راهبردها و نوع راهبردها می تواند به درک بهتر موضوع و اتخاذ سیاست ها و اقدامات مناسب در تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین کمک کند.
Samandar Ali Eshtehardi M. Structural-interpretative modeling of strategies for achieving the mission of education in an entrepreneurial and community-oriented university. IRPHE 2022; 28 (2) :33-64 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4745-fa.html
سمندرعلی اشتهاردی مژگان. مدلسازی ساختاری- تفسیری راهبردهای تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین و جامعهمحور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :64-33