1- دانشجوی دوره دکتری اقتصاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشیار گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، ar.amini@iauctb.ac.ir 3- استادیار گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی 4- . استادیار گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (161 مشاهده)
نبود شاخصی جامع برای اندازه گیری تغییرات سرمایه انسانی در ابعاد مختلف کمیت و کیفیت آموزش در کشور موجب شده است تا برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی با کمبود اطلاعات برای برنامه ریزی آموزش کشور مواجه باشند. در این پژوهش با الهام گرفتن از الگوی ساخت شاخص های ترکیبی منتشر شده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و نیز مشورت با پانزده نفر از استادان متخصص دانشگاهی در حوزه سرمایه انسانی و با اتکا به مبانی نظری و طراحی پرسشنامه ای با مقیاس لیکرت و پس از آزمون آلفای کرونباخ به منظور ارزیابی پایایی پژوهش، شاخص های تشکیل دهنده سرمایه انسانی از نوع آموزش در دو حوزه کمیت و کیفیت وزن دهی شدند. با استفاده از داده های آماری موجود 18 شاخص مرتبط با کمیت و کیفیت سرمایه انسانی از نوع آموزش برای دوره 1396-1389 انتخاب و سپس داده ها نرمال شدند و با استفاده از تحلیل تصمیم گیری چند معیاره و روش سوارا وزن دهی و به روش حسابی تجمیع شدند. در انتها، نتایج اندازه گیری شاخص جامع سرمایه انسانی از نوع آموزش به تفکیک کمیت و کیفیت ارائه شده است که قابلیت بررسی علل افزایش و کاهش آن در قالب شاخص های تشکیل دهنده کمیت و کیفیت وجود دارد. نتایج به دست آمده نشان داد که کیفیت سرمایه انسانی متناسب با کمیت آن رشد نداشته و حتی در برخی از سال ها با کاهش نیز مواجه بوده است که بیانگر کم توجهی دولت به ارتقای کیفیت آموزش در کشور است.
Mosalla S, Amini A, Geraei Nejad G, Khosravi Nejad A A. Designing and measuring the composite human capital index of education type. IRPHE 2022; 28 (2) :1-32 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4744-fa.html
مصلی شهرام، امینی علیرضا، گرایی نژاد غلامرضا، خسروی نژاد علی اکبر. طراحی و اندازهگیری شاخص ترکیبی سرمایه انسانی از نوع آموزش. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 1401; 28 (2) :32-1