1- دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 2- استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 3- استادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران 4- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، hadigharib@gmail.com
چکیده: (423 مشاهده)
مطالعه حاضر به منظور بررسی ساختار و ترکیب هیئت امنا و ارزیابی عملکرد هیئت های امنای دانشگاه های سطح دو کشور در قالب تحلیل محتوا، کیفیت مصوبات و الگوی حاکم بر جریان تصمیم گیری ها با تأکید بر آثار مالی مصوبات و حیطه اثرگذاری مصوبات در سه دوره 1396-1394-1392 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده، مصوبات بررسی و مطالعه و اطلاعات مورد نیاز استخراج شد و سپس با روش کدگذاری باز کمّی سازی صورت گرفت. جامعه آماری دانشگاه ها و نمونه مورد بررسی دانشگاه های سطح دو کشور بودند. نتایج نشان داد که به طور متوسط در سه دوره مورد بررسی، بیش از ۵۰ درصد مصوبات بار مالی دارند و هزینه های جدیدی را بر دانشگاه ها تحمیل می کنند. همچنین در دوره بررسی سهم بیشتر مصوبات مربوط به امور مالی و بودجه ای و اداری و استخدامی دانشگاه هاست. درواقع، حوزه های آموزشی، عمرانی و توسعه فیزیکی دارایی سرمایه ای، دانشجویی، پژوهشی، بین المللی، فناوری و سایر به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. ساختار انتصابی با اختیارات محدود، متمرکز و با تغییرات متأثر از تغییرات سیاسی دولت را می توان ویژگی های غالب ترکیب هیئت های امنای دانشگاه ها در کشور ایران نامید که فاصله بسیار زیادی با الگوی مورد انتظار و مطلوب هیئت امنای مستقل و حرفه ای دارد.
Rahimian H, Abbaspour A, Ghiasi Nodooshan S, Geraee Nejad G, Gharib H. Content analysis of university board of trustees' approvals, with emphasis on the financial implications of approvals and scope; Case study of selected second level universities. IRPHE. 2022; 27 (4) :83-110 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4596-fa.html
رحیمیان حمید، عباس پور عباس، غیاثی ندوشن سعید، گرایی نژاد غلامرضا، غریب هادی. تحلیل محتوای مصوبات هیئت امنای دانشگاه ها با تأکید بر آثار مالی مصوبات و حوزه اثرگذاری؛ مورد مطالعه دانشگاه های منتخب سطح 2. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :110-83