[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 4 صفحات 82-55 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاه های ایرانی از دیدگاه دانشجویان بین المللی؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی
اباصلت خراسانی1، مریم پناهی2، رضا قنبری3
1- . دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، maryam_panahi@atu.ac.ir
3- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (414 مشاهده)
پذیرش دانشجویان بین ­المللی یکی از مهم ­ترین مؤلفه ­های بین ­المللی­ سازی آموزش عالی است. به­ رغم در اقلیت بودن جمعیت دانشجویان بین ­المللی، به­ دلیل آثار و پیامدهای تحصیل این دانشجویان بر نظام­ های آموزشی کشورهای مختلف، رضایت آنها از کیفیت خدمات دانشگاهی حایز اهمیت است. با وجود اهمیت این موضوع، در پژوهش­ های پیشین کمتر به آن توجه شده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی کیفیت خدمات دانشگاهی از منظر دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام 221 نفر دانشجویان خارجی در دانشگاه شهید بهشتی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 140 نفر تعیین شد که با در نظر گرفتن ضریب افت، تعداد 150 پرسشنامه بر اساس روش نمونه­ گیری تصادفی ساده بین آنها توزیع و تعداد 126 پرسشنامه پاسخ داده شد. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ­ساخته بود که شش بعد از کیفیت خدمات ارائه­ شده در دانشگاه شامل خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات کتابخانه ­ای و رسانه ­ای، خدمات اداری، خدمات رفاهی، کیفیت فضای کالبدی و فیزیکی و خدمات اجتماعی و فرهنگی در دو سطح انتظارات و واقعیت­ ها آزمون شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از آرای متخصصان و خبرگان دانشگاهی استفاده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در سطح انتظارات 96/0 و در سطح واقعیت ­ها 96/0 برآورد شد. یافته­ ها نشان داد که بین وضعیت انتظارات و واقعیت­ ها از کیفیت خدمات ارائه شده شکاف وجود دارد (001/0 = p) که بیشترین میانگین نمره شکاف منفی به بعد کیفیت خدمات اداری (45/1-) و کمترین نمره به بعد کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی (73/0-) مربوط می­ شد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، ارزیابی کیفیت خدمات، بین المللی سازی آموزش عالی، دانشجویان خارجی، مطالعه موردی.
متن کامل [PDF 893 kb]   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/3/6 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1401/1/20 | انتشار الکترونیک: 1401/1/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorasani A, Panahi M, Ghanbari R. Evaluation of university services quality: perspectives of international students in Iran. IRPHE. 2022; 27 (4) :55-82
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4595-fa.html

خراسانی اباصلت، پناهی مریم، قنبری رضا. ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاه های ایرانی از دیدگاه دانشجویان بین المللی؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :82-55

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4595-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414