[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 24-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی مفهوم حکمرانی خوب در آموزش عالی: تحلیل ابعاد و بررسی ساختار عاملی شاخص ها
احمدرضا روشن1، احمد سعیدی2، یزدان ابراهیمی3
1- استادیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، pendar1234@gmail.com
2- استادیار گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش
3- استادیار گروه اقتصاد آموزش عالی و بررسی های نیروی انسانی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده:   (728 مشاهده)

در زمانه معاصر، حکمرانی در حال تبدیل شدن به موضوعی اصلی در بخش آموزش عالی است، چرا که درباره بازسازی نظام ­های آموزش عالی و اداره دانشگاه­ ها ایده ­ها و نظرهای مختلفی ارائه شده­ است. کیفیت یکی از مهم ­ترین ابعاد حکمرانی آموزش عالی است و یکی از تبعات حکمرانی نامطلوب و ضعیف در آموزش عالی را در کیفیت پایین نظام­ های آموزش عالی کشورهای مختلف می­ توان مشاهده کرد. از این رو، تمرکز بر ارتقای کیفیت حکمرانی یا همان حکمرانی خوب در آموزش عالی یکی از اصول بهبود وضعیت علمی کشور محسوب می­ شود و شناسایی ابعاد و شاخص ­های حکمرانی خوب اولین گام در این زمینه است. در مطالعه حاضر ساختار عاملی شاخص ­های حکمرانی خوب در آموزش عالی بازنمایی و کشف و شاخص های حکمرانی خوب تحلیل ساختاری شد. بدین منظور، ابتدا تحلیل عاملی اکتشافی با هدف کشف ساختار عاملی شاخص ­ها صورت گرفت و سپس برای تأیید ساختار عاملی، تحلیل عاملی تأییدی به همراه تحلیل پایایی بر اساس سازگاری درونی شاخص ­ها انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی چهار بُعد اصلی در شاخص ­های حکمرانی خوب آموزش عالی را نشان داد. این ابعاد بر اساس ماهیت شاخص ­های در برگیرنده، هر کدام با نام­ های بُعد تعامل، بُعد اثربخشی، بُعد استقلال و بُعد مشارکت نامگذاری شدند. در مرحله تحلیل عاملی تأییدی، مدل ساختار عاملی به ­دست آمده بر اساس روش مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که همه شاخص ­ها دارای بار عاملی بالای 0/5 روی بُعد مربوط به خود هستند و هیچ ­کدام از شاخص­ ها بار عاملی متقاطع بر روی ابعاد مختلف ندارند. درنهایت، یافته ­ها نشان داد که ساختار عاملی پیشنهادی شاخص­ های حکمرانی خوب در آموزش عالی تأیید می­ شود و برای تدوین ابزار سنجش یا ارتقای حکمرانی خوب در یک سازمان آموزش عالی می ­توان بر اساس این ساختار عمل کرد.
واژه‌های کلیدی: حکمرانی خوب، آموزش عالی، ساختار عاملی، کیفیت آموزش عالی، شاخص های حکمرانی آموزش عالی.
متن کامل [PDF 648 kb]   (592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اقتصاد آموزش عالی
دریافت: 1399/4/19 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار: 1400/7/30 | انتشار الکترونیک: 1400/7/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roshan A, Saeedi A, Ebrahimi Y. Representation of good governance concept in higher education: Dimension analysis and examining the factor structure of indicators. IRPHE. 2021; 27 (2) :1-24
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4461-fa.html

روشن احمدرضا، سعیدی احمد، ابراهیمی یزدان. بازنمایی مفهوم حکمرانی خوب در آموزش عالی: تحلیل ابعاد و بررسی ساختار عاملی شاخص ها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (2) :24-1

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4461-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4372