[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1400، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 1400 شماره 1 صفحات 153-182 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ترویج علم در ایران: یک مطالعه داده بنیاد
دکتر اکرم قدیمی1، دکتر الهه حجازی2
1- دانشیار، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران ، ghadimi.nrisp@gmail.com
2- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (97 مشاهده)
در سال ­های اخیر عمومی­ سازی علم یا ترویج علم در کشور ایران اهمیت زیادی یافته است. علاوه بر دانشگاه ­ها و مراکز علمی، بسیاری دیگر از نهادهای دولتی و غیردولتی هم به موضوع ترویج علم پرداخته ­اند. با وجود این، هنوز تعریفی مشخص و مورد تأیید همگان در خصوص ترویج علم وجود ندارد. هدف این مطالعه طراحی الگوی ترویج علم در ایران بود. در این پژوهش از روش کیفی با رویکرد داده ­بنیاد استفاده  شد. شرکت­­کنندگان در پژوهش با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند که افراد متخصص (اعضای هیئت علمی، استادان، نمایندگان وزارتخانه‌ها، رؤسا و مدیران مؤسسه ­های علمی/ پژوهشی و ...) بودند و در پنج گروه­ کانونی متشکل از ده نفر شرکت کردند. سؤال­ های مصاحبه بر مبنای عوامل متعددی که منتج به طراحی الگو شود، تدوین شد. با توجه به روش اتخاذ شده و اطلاعات استخراج شده­، درمجموع، 129 کد مفهومی اولیه از تحلیل متنی مصاحبه‌ها استخراج شد. کدهای خام استخراجی به ­دلیل فراوانی و تعداد زیاد به 61 کد ثانویه و در ادامه کدهای ثانویه به 12 کد مفهومی تبدیل شدند. با توجه به کدهای مفهومی، مقولات (6 طبقه فرعی) و 6 طبقه اصلی استخراج شد. بر اساس الگوی تدوین شده، تعریف مشترک از ترویج علم­، عوامل مؤثر بر ترویج علم و همچنین اثرهای ترویج علم در جامعه مشخص شد. علاوه بر آن، نقش راهبردهای ترویج علم در ایجاد پیامدهای مثبت ناشی از ترویج علم تبیین شد.
واژه‌های کلیدی: الگو، داده بنیاد، عمومی سازی، ترویج علم.
متن کامل [PDF 597 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1399/5/29 | پذیرش: 1399/9/15 | انتشار: 1400/3/17 | انتشار الکترونیک: 1400/3/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadimi A, Hejazi E. Science popularization model in Iran: a Grounded Theory study. IRPHE. 2021; 1400 (1) :153-182
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4390-fa.html

قدیمی اکرم، حجازی الهه. الگوی ترویج علم در ایران: یک مطالعه داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 1400 (1) :153-182

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4390-fa.html



سال 1400، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4313