[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 73-97 برگشت به فهرست نسخه ها
مسائل جامعه شناختی استقلال دانشگاه در ایران؛ یک مطالعه کیفی
ابراهیم خلیلی1، دکتر علی خورسندی طاسکوه2، دکتر سعید غیاثی ندوشن3، دکتر حمیدرضا آراسته4
1- دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، khorsandi@gmail.com
3- استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (441 مشاهده)
پیش ­نیاز موفقیت آموزش عالی استقلال دانشگاه توأم با آزادی علمی است. استقلال دانشگاه عقیده قلبی همه دانشگاهیان در مؤسسات آموزش عالی سراسر جهان است. قوانین و شرایط اجتماعی که دانشگاه ­ها در آن فعالیت می­ کنند، بسیار متنوع است و رابطه بین دولت و مؤسسات آموزش عالی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد و لذا، الگویی واحد برای همه وجود ندارد و نمی‌توان ویژگی‌های استقلال دانشگاه‌های یک کشور را برای کشور دیگر در نظر گرفت. پژوهش حاضر با هدف فهم و تبیین ضعف تحقق استقلال دانشگاهی مطلوب در نظام آموزش عالی ایران از نظر جامعه­ شناختی و بر اساس رویکرد روث وداک از روش تحقیق تحلیل گفتمان انتقادی شکل گرفت. اسناد و متون مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه متون و منابع نوشتاری و گفتاری بود که درباره شرایط استقلال دانشگاهی در ایران مطرح هستند. یافته ­های پژوهش نشان داد که بیشتر مشکلات استقلال دانشگاهی ایران به ترتیب به دوازده دلیل از ریشه­ های جامعه­ شناختی مرتبط با استقلال سازمانی، علمی، مالی و استخدامی برمی­ گردد. در بخش پایانی راهبردهای سیاستی برنامه ­ریزی و پاسخگویی مناسب دانشگاه‌ها برای کسب اعتماد بیشتر دولت و جامعه، تعدیل توأمان نگرش ­های سیاسی دولتی و نگرش‌های رابطه­ ای دانشگاهی برای افزایش استقلال استخدامی، بازنگری دیدگاه سنتی و دولت­ گرا در آموزش عالی و تأکید هر چه بیشتر بر اخلا­ق­ مداری و ارزش‌های اخلاقی در آموزش عالی برای احیای استقلال دانشگاهی در ایران پیشنهاد شده است.
واژه‌های کلیدی: استقلال دانشگاه، تحلیل گفتمان انتقادی، دولت، رویکرد وداک، مسائل جامعه شناختی.
متن کامل [PDF 362 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/1/20 | انتشار: 1399/1/20 | انتشار الکترونیک: 1399/1/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili E, Khorsandi Taskoh A, Ghiasi Nodooshan S, Arasteh H. Sociological problems of university autonomy in Iran; a qualitative study. IRPHE. 2019; 25 (3) :73-97
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4026-fa.html

خلیلی ابراهیم، خورسندی طاسکوه علی، غیاثی ندوشن سعید، آراسته حمیدرضا. مسائل جامعه شناختی استقلال دانشگاه در ایران؛ یک مطالعه کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (3) :73-97

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4026-fa.html



سال 25، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4137