[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 24، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 91-112 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد ریاضی دانشجویان در ارزیابی قلم-کاغذی و پویای الکترونیکی
دکتر فهیمه کلاهدوز1، دکتر فرزاد رادمهر2، دکتر سیدحسن علم الهدائی3، دکتر مجید میرزاوزیری3
1- دکترای آموزش ریاضی، دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد ، math65fa@gmail.com
2- استادیار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
3- استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (571 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر بررسی توانایی دانشجویان سال اول رشته ریاضی در استفاده از یک قضیه ریاضی در حل یک مسئله از طریق ارزیابی قلم-کاغذی و ارزیابی پویای الکترونیکی بود. در این پژوهش از روش نمونه­گیریِ در دسترس و هدفمند استفاده شد. 35 نفر از دانشجویان یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور داوطلبانه در این مطالعه حضور داشتند. جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها با دو رویکرد کمّی و کیفی در قالب پژوهش ترکیبی صورت گرفت. روش‌ کمّیِ استفاده شده روش توصیفی بود. همچنین برای مقایسه عملکرد دانشجویان در ارزیابی قلم-کاغذی و عملکرد آنها در ارزیابی پویا از طرح شبه آزمایشی استفاده شد. در رویکرد کیفی بررسی نگرش دانشجویان به ارزیابی پویا در نتیجه‌ مصاحبه نیمه­ساختار یافته با برخی از دانشجویان انجام گرفت. تحلیل داده‌ها نشان داد که اغلب دانشجویان در اِعمال شرایط قضیه برای حل مسئله عملکرد موفقی در ارزیابی قلم-کاغذی ندارند و عملکرد آنها در ارزیابی پویا بعد از دریافت بازخوردهای آموزشی ارتقا یافته است. همچنین اغلب دانشجویان بر این باور بودند که دریافت بازخوردها در مسیر ارزیابی پویا بر عملکرد آنها تاثیر مثبتی داشته و به آنها کمک کرده است تا درک بهتری از قضیه مورد نظر داشته باشند. با توجه به یافته‌ها به نظر می‌رسد ارزیابی پویا یکی از روش­های مؤثر ارزیابی برای دروس ریاضی دانشگاهی است و می­تواند به بهبود یادگیری ریاضی دانشجویان کمک کند.
واژه‌های کلیدی: درک قضایای ریاضی، دانشجویان رشته ریاضی، کاربرد قضیه، ارزیابی قلم- کاغذی، ارزیابی پویای الکترونیکی.
متن کامل [PDF 419 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۱/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kolahdouz F, Radmehr F, Alamolhodaei S H, Mirzavaziri M. Evaluating students' mathematical performance in a Paper-pencil and an electronic-based dynamic assessment . IRPHE. 2018; 24 (1) :91-112
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3699-fa.html

کلاهدوز فهیمه، رادمهر فرزاد، علم الهدائی سیدحسن، میرزاوزیری مجید. بررسی عملکرد ریاضی دانشجویان در ارزیابی قلم-کاغذی و پویای الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 24 (1) :91-112

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3699-fa.html



سال 24، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3920