مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320230306A model for faculty development at the University of Tehranالگویی برای بالندگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران117702901FAداود قرونهدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدسیدمحمد میرکمالیدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانعباس بازرگاندانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانسید کمال خرازیاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانJournal Article20230306The purpose of this study was to design a model for faculty development (FD) at the University of Tehran. A mixed exploratory research method was used. In the qualitative phase, semi-structured interviews were employed and in the quantitative phase, a descriptive- analytical method was explored. The results of the qualitative phase showed that the FD has five main components including instruction, research, specialized services, personal, and organizational development and 30 indicators. The results of quantitative phase showed that from the perspective of faculty members, the overall FD at the University of Tehran is above average and relatively favorable but the status of its two components, the development of specialized services and organizational development, are below the average.این پژوهش با هدف تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. بخش کیفی پژوهش به روش مصاحبه نیمهساختاریافته و بخش کمّی آن به شیوه توصیفی- تحلیلی اجرا شد. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد که بالندگی اعضای هیئت علمی پنج مؤلفه اصلی شامل آموزشی، پژوهشی، خدمات تخصصی، فردی و سازمانی و 30 شاخص دارد. نتایج بخش کمّی نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی وضعیت کلی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه تهران بالاتر از میانگین و نسبتاً مطلوب است، ولی وضعیت دو مؤلفه آن؛ یعنی بالندگی خدمات تخصصی و بالندگی سازمانی پایینتر از میانگین است.https://journal.irphe.ac.ir/article_702901_7b7e6e12ca095c68930880329d46757e.pdfمؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320230306Factors effecting career plateau in physical education faculty members in Iranعوامل مؤثر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیئت علمی دانشکده های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی ایران1935702902FAعلی مدد نوروزیمدرس دانشگاه فرهنگیان شیرازعلیرضا زارعکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهوازرضوان شیرالیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20230306The purpose of this study was to evaluate the factors effecting career plateau in physical education's faculty members in Iran. A descriptive-survey method was chosen for this study. The statistical population of this research (N=369) included all faculty members in 38 physical education and sport sciences in public universities. Using Cochran's sample size formula, a total of 189 people were randomly selected. In this study, a researcher made questionnaire was used and its face and construct validity were approved by sports management faculty members. Exploratory factor analysis and path analysis were used for data analysis. The results of factor analysis showed that in total 4 factors included about 60 percent of the variances. The results indicated that the biological factors (.512) had the most influence on the creation of faculty members career plateau .Therefore, with respect to the necessity of effective factors on career plateau in physical education faculty members in Iran, it is recommended that subjects related to the biological issues are considered by authorities.هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی ایران بود. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاههای دولتی بودند که طبق آخرین آمار 38 مرکز آموزشی را شامل میشد و جامعه آماری این تحقیق 369 نفر بود که تعداد نمونه آماری آن بر اساس فرمول کوکران 189 نفر محاسبه شد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده و روایی صوری آن از نظر استادان مدیریت ورزشی، روایی سازه آن با بهرهگیری از روش تحلیل عامل و پایایی آن بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در کل 4 عامل حدود 60 درصد واریانسها را شامل میشوند. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل زیستی با 512/0 بیشترین تأثیر را بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیئت علمی دارد. بنابراین، با توجه به ضرورت عوامل مؤثر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیئت علمی دانشکدههای تربیت بدنی ایران توصیه میشود که مباحث مربوط به عوامل زیستی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.https://journal.irphe.ac.ir/article_702902_2d5a34d8a30bfb58a893d2902cbaa01a.pdfمؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320230306The role of research and development and absorption capacity in the total factor productivity of selected developing countriesنقش تحقیق و توسعه و ظرفیت جذب در بهره وری کل عوامل تولید در کشورهای منتخب در حال توسعه3762702903FAحسن حیدریدانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیهپروانه فرخ نهادکارشناسی ارشد رشته اقتصاد ، دانشگاه ارومیهیوسف محمدزادهاستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیهJournal Article20230306The purpose of this study was to investigate the potential threshold effects among human capital, R&D and total factor productivity in selected developing countries over the 1996-2013 periods. In doing so, a panel smooth transition regression model was applied. The results indicated a nonlinear relationship among variables under investigation and propose two regime model and a threshold of 3.40. In the first regime, variables namely costs of research and development, human capital and good governance had significant and positive impact and government consumption expenditures and technology exports had significant and negative impact on total productivity. In the second regime, with transition to a higher level of human capital, the cost of R&D, human capital, good governance and government consumption expenditures had significant and positive effect and export of technology had a significant and negative impact on total factor productivity. In fact, with transmission to the higher level of human capital index, the sign of government consumption expenditures is changed and the negative impact of technology exports has been reduced. However, the impact of costs of research and development, human capital and good governance has been increased. According to the results, human capital index had the most significant role in increasing total factor productivity, so this study suggested spending more share of GDP on R&D and human capital indicators.هدف این پژوهش بررسی تأثیرات آستانهای بالقوه در رابطه میان سرمایه انسانی، تحقیق و توسعه و بهرهوری کل عوامل تولید در منتخبی از کشورهای در حال توسعه طی دوره زمانی 2013-1996 بود. برای انجام دادن پژوهش از مدل رگرسیونی انتقال ملایم تابلویی استفاده شد. نتایج مطالعه حاکی از وجود رابطه غیرخطی بین متغیرها بود و یک مدل دو رژیمی با حد آستانهای 40/3 پیشنهاد شد. در رژیم اول متغیرهای هزینههای تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی و حکمرانی خوب تأثیر مثبت و معنادار و متغیرهای مخارج مصرفی دولت و صادرات فناوری تأثیر منفی و معنادار بر بهرهوری کل دارند. در رژیم دوم و با گذار به سطح بالاتر سرمایه انسانی، متغیرهای هزینههای تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی، حکمرانی خوب و مخارج مصرفی دولت تأثیر مثبت و معنادار و متغیر صادرات فناوری تأثیر منفی و معنادار بر بهرهوری کل دارند. در واقع، با گذر به سطح بالای شاخص سرمایه انسانی، مخارج مصرفی دولت تغییر علامت داده و از شدت تأثیر منفی متغیر صادرات فناوری کاسته شده، اما میزان تأثیرگذاری متغیرهای هزینههای تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی و حکمرانی خوب افزایش داشته است. نتایج تحقیق نشان داد که شاخص سرمایه انسانی بیشترین نقش را در افزایش بهرهوری کل عوامل تولید دارد، لذا، توصیه میشود که سهم عمدهای از تولید ملی صرف بهبود شاخص سرمایه انسانی و هزینههای تحقیق و توسعه شود.https://journal.irphe.ac.ir/article_702903_a6f038e4a704346cd30ce3df7c6f499e.pdfمؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320230306Explaining research-based doctoral program in perspective of internationalization of science and technology scenariosتبیین دوره دکتری پژوهش محور در چشم انداز سناریوهای بینالمللی سازی علم و فناوری6388702904FAمریم برادران حقیردکترای رشته آموزش عالی برنامه ریزی توسعه، دانشگاه مازندرانابراهیم صالحی عمراناستاد گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندرانJournal Article20230306This study aimed to explain the research-based doctoral program in perspective of internationalization of science and technology scenarios. This qualitative research was conducted through semi-structured interviews with 37 key informants including students and alumnus of human and social sciences and engineering, doctoral research-oriented supervisors, executives and experts from the Ministry of Science, Research and Technology in the area of policymakers. Since most recruitment of doctoral research-oriented programs is in research institutions, the sample of the research was selected from institutions affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology. The result indicated that the motivation behind developing the program is formed based on the interests of individuals, groups, institutions and political parties in order to dominate quantity-oriented higher education. Overcoming these incentives in the benefit system led to the weakness of teaching and research system and students' perception disorder. Based on the current scenarios, within the matrix scenarios of science and technology in the country, the present situation is more focused introvert. Considering the internationalization of research-based doctoral programs and entry to the global open network, the recommendations were proposed to develop infrastructure and increase research and learning capacity, quality of research-based doctoral programs and its products..هدف پژوهش حاضر تبیین دوره دکتری پژوهشمحور در چشمانداز سناریوهای بینالمللیسازی علم و فناوری بود. این پژوهش با رویکرد کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 37 نفر از مطلعان کلیدی شامل دانشجویان و دانشآموختگان در رشتههای علوم انسانی- اجتماعی و علوم و مهندسی، استاد راهنمای پروژه دکتری پژوهشمحور، مجریان و خبرگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حیطه سیاستگذاری و کارشناسی انجام شد. از آنجا که بیشترین جذب دوره دکتری پژوهشمحور در مؤسسات پژوهشی بوده است، نمونه مورد نظر از پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شدند. نتایج بهدست آمده نشان داد که انگیزه شکلگیری دوره مبتنی بر نظریه حداکثرسازی سود، موجب شکلگیری نظام منفعت طلبی شده است که بدون در نظر گرفتن منافع ملی، بر اساس منافع افراد، گروهها، نهادها و احزاب سیاسی در جهت سیطره کمیتگرایی آموزشعالی شکل گرفته است. غلبه این انگیزهها در نظام منفعت، به ضعف نظام آموزشی-پژوهشی و اختلال ادراکی دانشجویان منجر شده است. بر اساس سناریوهای پیش رو در چارچوب ماتریس سناریوهای علم و فناوری در کشور، وضعیت کنونی درونگرایی متمرکز است که در این پژوهش با توجه به بینالمللی شدن دوره دکتری پژوهشمحور و ورود به شبکه باز جهانی پیشنهادهایی ارائه شد تا علاوه بر توسعه ظرفیتهای زیرساختی و افزایش توانمندی پژوهشی و یادگیری، کیفیت دورههای دکتری پژوهش محور و محصولات آن نیز ارتقا یابد.https://journal.irphe.ac.ir/article_702904_b95ab280b7594ae29e54aca7e1bbd3c0.pdfمؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320230306The role of English language as a medium of instruction in internationalization of higher education: a comparative study in
Europeتأثیر استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط آموزش علم در بین المللی شدن دانشگاهها: مطالعه تطبیقی در اروپا89111702905FAنسرین اصغرزادهدانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتیاباصلت خراسانیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، تدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20230306In developing countries, one of the challenges of higher education is internationalization followed by using English-medium instruction as one of its factors. Nowadays, applying English-medium instruction has increased about 10 times in a decade, and is one of the concerns of policy makers for higher education policy making. Assuming the importance of this tool in the internationalization of higher education in leading countries and it's per found impact on the success of Europe's higher education is strengthen. Using a comparative study, the purpose of current paper was to find the role of English language in internationalization of higher education and to know which different language learning approaches European countries use in their higher education system. Therefore, European countries were chosen as a sample population based on the developed countries. The stratified purposeful sampling and theatrical saturation was used. Qualitative content analysis of texts and top-level documents were applied utilizing Bereday comparative method. After triangulation of findings, criteria and factors were chosen and a framework was developed. The findings were evaluated in an expert panel to be verified and refined using the feedback provided by experts in the field. The panel of subject-matter experts was used to examine the proposed framework. During the evaluation process, useful recommendations were received and the framework was improved. The findings provided appropriate strategies as well as a testing ground for our country.یکی از مسائل و چالشهای امروزه نظام آموزشعالی کشورها، به خصوص کشورهای در حال توسعه، بینالمللی شدن است. در سالهای اخیر بهدنبال بینالمللیشدن آموزش عالی، زبان واسط آموزش علم
بهعنوان یکی از ابزارهای بینالمللی شدن از دغدغههای سیاستگذاری آموزش عالی جهان از سوی سیاستگذاران و سیاستگزاران مورد توجه واقع شده است. رشد تقریبی ده برابری استفاده از زبان واسط انگلیسی در حدود یک دهه و نیز شتاب این رشد در سالهای اخیر فرض اهمیت این ابزار در بینالمللی شدن کشورهای پیشرو و تأثیر بسزای آن در موفقیت آموزش عالی اروپا را قوت میبخشد. هدف از این جستار بررسی تأثیر استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط آموزش بر بینالمللی شدن دانشگاهها بود که به صورت مطالعه تطبیقی انجام شد. بر اساس کشورهای پیشرو جهان، کشورهای قاره اروپا برای بررسی برگزیده شدند. انتخاب کشورهای این قاره بر اساس تیپولوژی سازمان ملل بود و انتخاب نمونهها با روش نمونهگیری هدفمند طبقهای تا اشباع نظری صورت گرفت. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود و با الهام از روش تطبیقی جرج بردی در چهار مرحله توصیف، ارزیابی و برآورد، همجواری و مقایسه اطلاعات و تحلیل صورت گرفت. از این رو، با بررسی اسنادی و تحلیل محتوای تجربههای بینالمللی مورد مقایسه، چارچوبها و ملاکهایی برای تعیین شباهتها، تفاوتها و نتایج بهدست آمده از آن بر اساس اهداف پژوهش استخراج شد. نتایج کشف و ارائه شده، راهکارهایی مناسب و همچنین محکی برای کشورمان است.https://journal.irphe.ac.ir/article_702905_42a7d756860f06d008396bf23fa55ee4.pdfمؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320230306Relationship of academic procrastination with metacognitive beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguity in university studentsرابطه اهمالکاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان113130702906FAلیلا زارعیکارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)مهدیه سادات خشوعیپژوهشگر فوق دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهانJournal Article20230306Procrastination is one of the effective factors in students' academic performance. This research carried out to investigate the relationship of academic procrastination with metacognitive beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguity. The research method was descriptive-correlational and its population was all students at the University of Isfahan, 120 of whom were selected by multistage simple random sampling method. The Sevari academic procrastination questionnaire (with dimensions of deliberating procrastination, procrastination caused by physical-mental and procrastination caused by disorganization), the Wells & Cartwright-Hatton metacognitive beliefs questionnaire, the Gratz & Roemer difficulties in emotion regulation scale and the Ahmadpour Mobarakeh tolerance of ambiguity scale were used for data gathering. Descriptive statistics including mean, and standard deviation and inferential statistics comprising Pearson correlation, simultaneous regression and independent t-test were used for data analysis. Results showed that there was a significant positive relationship between the total academic procrastination and procrastination caused by physical-mental (more procrastination) with metacognition beliefs (more negative metacognitive beliefs), emotion regulation (difficulty in emotion regulation) and tolerance of ambiguity (low tolerance of ambiguity). There was a significant positive relationship between the deliberating procrastination and procrastination caused by disorganization (more procrastination) with emotion regulation (difficulty in emotion regulation). The emotion regulation significantly predicted the total academic procrastination, procrastination caused by physical-mental and procrastination caused by disorganization. The tolerance of ambiguity significantly predicted the procrastination caused by physical-mental. Also, there is no difference between female students and male students in terms of procrastination, metacognition beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguity.اهمالکاری یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اهمالکاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که 120 نفر از آنها با روش نمونهگیری ساده چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری (با ابعاد اهمالکاری عمدی، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی-روانی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی)، پرسشنامه فراشناخت ولز و کاترایت- هاتون، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر و مقیاس تحمل ابهام احمدپور مبارکه جمعآوری و در دو سطح آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی کلی و اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی (اهمالکاری بیشتر) با باورهای فراشناختی (باورهای فراشناختی منفی)، تنظیم هیجان (دشواری در تنظیم هیجان) و تحمل ابهام (قدرت تحمل ابهام پایین) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بین اهمالکاری عمدی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی (اهمالکاری بیشتر) با تنظیم هیجان (دشواری در تنظیم هیجان) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. تنظیم هیجان، اهمالکاری تحصیلی کلی، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی را به صورت معنادار پیشبینی میکند. تحمل ابهام، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی را به صورت معنادار پیشبینی میکند. همچنین بین دانشجویان زن و مرد از نظر اهمالکاری تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام تفاوت معنادار وجود ندارد.https://journal.irphe.ac.ir/article_702906_7dfc339e77c16a44c3c32aaa1d538564.pdfمؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320230306Evaluating tasks, competency and educational program effectiveness: case study of IT undergraduateبررسی وظایف، شایستگی و کارآمدی برنامه آموزشی: مطالعه موردی کارشناسی فناوری اطلاعات131157702907FAفرهاد ابراهیم آبادیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتیمحبوبه عارفیدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، تدانشگاه شهید بهشتیکورش فتحی واجارگاهدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتیجعفر توفیقیدانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20230306The purpose of this study was to investigate the tasks of Information Technology specialists; determining their competency for performing tasks and tasks of IT educational programme in order to foster competency, and also evaluating IT undergraduate programme efficiency in Iran. A qualitative case study research methodology was chosen for this study. Research tools included documentary studies and semi-structured interviews. The results showed that IT specialists’ tasks take place in thirty two occupations. Other findings revealed that IT specialists competency in Iran included eighteen elements, some of which are: academic education, knowledge for problem solving, problem analysis, design and development of solutions, modern tool usage, individual and teamwork skills, communication, professionalism, ethics, lifelong learning, cultural awareness, accountability, judging and work autonomy. Results also showed competency should be fostered through two stages, namely an “accredited educational program” and “formative development”, and measured through a “competency test” and be maintained and continued through “continuing professional development”. This process is known as the “engineering competency lifecycle”. A lack or inefficiency of a stage will have undesirable effects on other stages. International reference bodies such as «IEA», «ENAEE» and the «CDIO» project are benchmarking and determining IT international educational standards and criteria for standardization and quality improvement of engineering programs. All IT undergraduate programs in Iran should be developed in accordance with international criteria. Findings showed that IT undergraduate programs in Iran do not meet international criteria and should be modified.هدف این پژوهش بررسی وظایف شغلی کارشناسان فناوری اطلاعات، تعیین مؤلفههای شایستگی آنها برای انجام دادن وظایف شغلی، تعیین وظایف برنامههای آموزشی کارشناسی فناوری اطلاعات در قبال پرورش مؤلفههای شایستگی و همچنین ارزیابی کارایی برنامههای کارشناسی فناوری اطلاعات در کشور ایران بود. روش تحقیق کیفی از نوع مطالعه موردی و ابزارهای تحقیق شامل بررسی اسنادی و مصاحبه نیمهساختارمند بود. یافتهها نشان داد که وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در کل در 32 رشته شغلی جای میگیرد. همچنین مؤلفههای شایستگی کارشناس فناوری اطلاعات در کشور ایران شامل 17 مورد است که برخی از آنها شامل دانش تخصصی، دانش حل مسئله، تحلیل مسئله، طراحی راهحلها، استفاده از ابزارهای مدرن، انجام دادن کار فردی- تیمی، برقراری ارتباط، حرفهایگری، اخلاقیات، یادگیری
مادامالعمر، آگاهی درباره فرهنگ، مسئولیتپذیری و قضاوت است. همچنین یافتهها نشان داد که شایستگی از طریق دو مرحله برنامه آموزشی اعتبارسنجی شده و توسعه تکوینی پرورش مییابد و از طریق آزمون شایستگی سنجیده میشود و از طریق توسعه مداوم حرفهای حفظ و تدوام مییابد. این فرایند به چرخه شایستگی مهندسی شهرت دارد که نبود یا ناکارآمدی هر یک از مراحل بر مراحل دیگر چرخه تأثیر نامطلوب دارد. درخصوص استانداردسازی و ارتقای کیفیت برنامههای آموزشی
فنی- مهندسی، نهادهای مرجع بینالمللی همچون IEA، ENAEE و پروژه CDIO به محکزنی و تعیین معیارها و استانداردهای آموزشی بینالمللی اقدام کردهاند که تمام برنامههای آموزشی کارشناسی فناوری اطلاعات در ایران نیز باید مطابق با آنها تدوین و اجرا شوند. یافتهها نشان داد برنامههای کارشناسی IT در ایران مطابق با استانداردها و معیارهای آموزشی بینالمللی تدوین و اجرا نمیشوند و لازم است اصلاح شوند.https://journal.irphe.ac.ir/article_702907_f7c00a686dc627968caeab6874bbf2a6.pdfمؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320160922The study of tasks, competency and educational program effectiveness: Case study of IT undergraduateبررسی وظایف، شایستگی و کارآمدی برنامه آموزشی: مطالعه موردی کارشناسی IT70696210.22034/irphe.2016.706962FAفرهاد ابراهیم آبادیدانشگاه شهید بهشتیمحبوبه عارفیدانشگاه شهید بهشتیکوروش فتحی واجارگاهدانشگاه شهید بهشتیجعفر توفیقیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160604This study aimed to investigate tasks of Information Technology specialists; determining their competency for performing tasks; determining tasks of this IT educational programme in order to foster competency, and evaluating undergraduate programme efficiency of IT in Iran. Research methodology is qualitative as a case study and research tools include semi-structured interviews and documentary studies. The results showed that IT specialists’ tasks take place in thirty two occupations. Other findings revealed that IT specialists competency in Iran included Nineteen elements, some of which are: academic education, knowledge for solving computing problems, problem analysis, design and development of solutions, modern tool usage, individual and teamwork skills, communication, professionalism, ethics, and lifelong learning. Results also showed competency should be fostered through two stages, namely an “accredited educational program” and “formative development”. Also individual competence should be measured through a “competency test” and be maintained and continuity through “continuing professional development”. This process is known as the “engineering competency lifecycle” without which or inefficiency of a stage will have undesirable effects on other stages. International reference bodies such as «IEA», «ENAEE» and the «CDIO» project are benchmarking and determining IT graduates and IT educational programs’ attributes through developing international standards and criteria that all IT undergraduate programs in Iran should be developed in accordance with. Findings showed IT undergraduate programs in Iran do not meet international criteria and should be modified.هدف این پژوهش، بررسی وظایف شغلی کارشناسان فناوری اطلاعات؛ تعیین مؤلفههای شایستگی آنها برای انجام شایسته وظایف؛ تعیین وظایف برنامههای آموزشی کارشناسیIT در راستای پرورش مؤلفههای شایستگی و همچنین ارزیابی کارائی برنامههای کارشناسی IT در ایران است. روش تحقیق حاضر، کیفی از نوع مطالعه موردی بوده و ابزارهای تحقیق شامل بررسی اسنادی و مصاحبهنیمهساختارمند است. یافتهها نشان داد وظایف کارشناسان IT در کل در 32 «رشته شغلی» جای میگیرند. یافتههای دیگر پژوهش نشان داد مؤلفههای شایستگی یک کارشناس IT در ایران شامل هیجده مورد است که برخی از آنها شامل: دانش تخصصی، دانش حل مسأله، تحلیل مسأله، طراحی راهحلها، استفاده از ابزارهای مدرن، انجام کار فردی-تیمی، برقراری ارتباط، حرفهاییگری، اخلاقیات، یادگیری مادامالعمر، آگاهی نسبت به فرهنگ، مسئولیتپذیری، قضاوت و استقلال کاری است. همچنین یافتهها نشان داد که شایستگی از طریق دو مرحله یعنی «برنامه آموزشی اعتبارسنجی شده» و «توسعه تکوینی» پرورش مییابد و از طریق «آزمون شایستگی» سنجیده میشود و از طریق «توسعه مداوم حرفهای» حفظ و تدوام مییابد. این فرایند به «چرخه شایستگی مهندسی» شهرت دارد که نبود یا ناکارآمدی هر یک از مراحل بر مراحل دیگر چرخه تأثیر نامطلوب دارد. در خصوص استانداردسازی و ارتقاء کیفیت برنامههای آموزشی فنی- مهندسی، نهادهای مرجع بینالمللی همچون «IEA»، «ENAEE» و پروژه «CDIO» اقدام به محکزنی و تعیین معیارها و استانداردهای آموزشی بینالمللی نمودهاند که تمامی برنامههای آموزشی کارشناسی IT در ایران نیز باید مطابق آنها تدوین و اجراء شوند. یافتهها نشان داد برنامههای کارشناسی IT ایران مطابق با استانداردها و معیارهای آموزشی بینالمللی تدوین و اجرا نمیشوند و باید اصلاح شوند. مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320160922Research-oriented Ph.D. Scenarios in perspective of higher education internationalizingسناریوی دوره دکتری پژوهش محور در چشم انداز بینالمللی سازی آموزش عالی70696310.22034/irphe.2016.706963FAمریم برادران حقیردانشگاه مازندرانابراهیم صالحی عمراندانشگاه مازندرانJournal Article20160910Along with globalization, diversity of PhD program began in the world and today a research-based PhD program is considered in Iran. So the researcher for understanding the aspects of this phenomenon in Iran, scrutinize the perception of research-oriented PHD students from humanities science and engineering science in two group by Phenomenological approach. The results of 165 semantic units on three levels: individual, organizational and environmental suggests that Implementation of this course in Iran is not fundamentally different in common with PhD course and doctoral projects are not demand-driven. Students often had been entered to the course because of need for social, self-actualization levels and need to know and hadn’t about relevant information about regulations. Due to the lack of necessary infrastructure, dominant culture (teaching-oriented), method of selection of students and negative attitude with them against the students' needs, it overshadowed course identity and the identity of the student and "second-hand student feeling " is common which also been effective on Uncertainty about job prospects. Improper structure, ongoing projects features, the current scientific community, the quality of the curriculum, conditions of professors and national and international environment factor created a perception for students that is indicative of the relative dissatisfaction and is justified based on rational analysis of the period of "self-interest". After extracting the lived experience of students, researchers analyzed the existing conditions within the matrix of the science and technology scenario in Iran by the complexity of fixed scenarios approach and it has provided recommendations to move towards internationalization of research-oriented PhD.همزمان با جهانی شدن، تنوع دورههای دکتری در جهان آغاز شد و هم اکنون دورههای دکتری پژوهش محور در ایران مورد توجه قرار گرفته است. لذا پژوهشگر برای فهم عمیق زوایای این پدیده در ایران، به شیوه پدیدار شناسی در دانشجویان دکتری دورههای پژوهش محور از دو گروه تحصیلی علوم انسانی و علوم و مهندسی، ادراک دانشجویان را مورد مداقه قرار داده است. نتایج به دست آمده حاصل از 165 واحد معنایی در سه سطح فردی، سازمانی و محیط حاکی از آن است که اجرای این دوره در ایران با دوره دکتری PhD رایج تفاوت اساسی ندارد و پروژههای دکتری تقاضامحور نیست. دانشجویان اغلب بابت نیاز در سطح اجتماعی، خودشکوفایی و نیاز به دانستن وارد دوره شدهاند و درباره آیین نامهها اطلاع مناسبی نداشتهاند. به خاطر نبود زیرساختهای لازم، فرهنگ غالب (آموزش محوری)، شیوه گزینش دانشجو و برخورد سلبی با دانشجویان در برابر نیازهای دانشجویی، هویت دوره و هویت دانشجو تحت الشعاع قرار گرفته و احساس «دانشجوی دست دوم» بین ایشان رایج است که در ابهام درباره آینده شغلی نیز مؤثر واقع شده است. ساختار نامناسب، ویژگی پروژههای در حال انجام، اجتماع علمی موجود، کیفیت برنامه درسی، شرایط اساتید و ویژگیهای محیط ملی و بینالمللی، ادراکی برای دانشجویان ایجاد نموده که حاکی از نارضایتی نسبی است و بر اساس تحلیل عقلانیت حاکم بر دوره یعنی «منفعت طلبی»، قابل توجیه است. پژوهشگر پس از استخراج تجربه زیسته دانشجویان، در چارچوب ماتریس سناریوی علم و فناوری در کشور، به روش پیچیدگی سناریوهای ثابت، به تحلیل شرایط موجود پرداخته و توصیههایی برای حرکت به سوی بینالمللی شدن دوره دکتری پژوهش محور ارائه نموده است.مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320160922Relationship of Academic Procrastination with Metacognitive Beliefs, Emotion Regulation and Tolerance of Ambiguity in University Studentsرابطه اهمالکاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان دانشگاه70696710.22034/irphe.2016.706967FAلیلا زارعیمهدیه سادات خشوعیJournal Article20160514Procrastination is one of effective factors in students' academic performance. This research carried out to investigate the relationship of academic procrastination with metacognitive beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguity. The research method was descriptive-correlational and its population was all students at university of Isfahan, 120 of whom were selected by multistage simple random sampling method. The Sevari academic procrastination questionnaire (with dimensions of deliberating procrastination, procrastination causing physical-mental and procrastination causing without programming), the Wells & Cartwright-Hatton metacognitive beliefs questionnaire, the Gratz & Roemer difficulties in emotion regulation scale and the Ahmadpour Mobarakeh tolerance of ambiguity scale were used for data gathering. Descriptive statistics including mean, and standard deviation and inferential statistics comprising Pearson correlation, simultaneous regression and independent t-test were used for data analysis. Results showed that there is a significant positive relationship between the total academic procrastination and procrastination causing physical-mental (more procrastination) with metacognition beliefs (more negative metacognitive beliefs), emotion regulation (difficulty in emotion regulation) and tolerance of ambiguity (low tolerance of ambiguity). There is a significant positive relationship between the deliberating procrastination and procrastination causing without programming (more procrastination) with emotion regulation (difficulty in emotion regulation). The emotion regulation significantly predict to total academic procrastination, procrastination causing physical-mental and procrastination causing without programming. The tolerance of ambiguity significantly predict to procrastination causing physical-mental. Also, there is no difference between girl students and boy students in terms of procrastination, metacognition beliefs, emotion regulation and tolerance of ambiguityاهمالکاری یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اهمالکاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که 120 نفر از آنها با روش نمونهگیری ساده چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری (با ابعاد اهمالکاری عمدی، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی)، پرسشنامه فراشناخت ولز و کاترایت- هاتون، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر و مقیاس تحمل ابهام احمدپور مبارکه جمعآوری و در دو سطح آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی کلی و اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی (اهمالکاری بیشتر) با باورهای فراشناختی (باورهای فراشناختی منفی)، تنظیم هیجان (دشواری در تنظیم هیجان) و تحمل ابهام (قدرت تحمل ابهام پایین) رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. بین اهمالکاری عمدی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی (اهمالکاری بیشتر) با تنظیم هیجان (دشواری در تنظیم هیجان) رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. تنظیم هیجان، اهمالکاری تحصیلی کلی، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی را به صورت معنیدار پیشبینی میکند. تحمل ابهام، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی را به صورت معنیدار پیشبینی میکند. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر اهمالکاری تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام تفاوت معنیداری وجود ندارد.مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیفصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی1021-510722320160922Exploratory analyzes the factors affecting career plateau in physical education faculty members in Iranتحلیل اکتشافی عوامل موثر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیات علمی دانشگاه های تربیت بدنی ایران70696910.22034/irphe.2016.706969FAعلی مدد نوروزیJournal Article20160815This study aimed to analyze the factors affecting shelf exploration career in physical education faculty members of Iran. This descriptive study was conducted survey and field study. The study population included all faculty members of the Faculty of Physical Education and Sport Sciences Faculty national groups are. According to the latest statistics are that 38 training center The population of the study sample size of 369 people, which was calculated based on a sample of 189 people. In this study, a questionnaire was used The validity of sports management, its validity factor analysis and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. In order to present data analysis statistical methods exploratory factor analysis and path analysis by spss software and AMOS were used. Factor analysis showed that about 60% of the variance in total 4 factors were included. The results showed that biological factors influence 0/512 The biggest influence on the creation of the faculty members had a career plateau. Considering the importance of the factors affecting career plateau in physical education faculty members in Iran It is recommended that officials be considering issues related to biological.هدف پژوهش حاضر تحلیل اکتشافی عوامل موثر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیات علمی دانشگاه های تربیت بدنی ایران می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه اعضای هیات علمی دانشکده ها و گروه های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده های سراسری می باشد. که طبق اخرین آمار 38 مرکز آموزشی می باشد که جامعه اماری این تحقیق 369 نفر بوده است که تعداد نمونه آماری آن بر اساس فرمول کوکران 189 نفر محاسبه شد. در این تحقیق از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری از نظر اساتید مدیریت ورزشی، روایی سازه آن از روش تحلیل عامل و پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار های spss و AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل عامل نشان داد که در کل 4 عامل حدود 60 درصد واریانس ها را شامل می شدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که عوامل زیستی با تاثیر512/0 بیشترین تاثیر بر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیات علمی دارا بود.بنابراین با توجه به ضرورت عوامل موثر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیات علمی دانشگاه های تربیت بدنی ایران توصیه می گردد که مباحث مربوط به زیستی مورد توجه مسولین قرار گیرد.