TY - JOUR ID - 702786 TI - بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی JO - فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی JA - IRPHE LA - fa SN - 1021-5107 AU - شریف‌زاده, ابوالقاسم AU - عبدالله‌زاده, غلامحسین AD - دانشکده مدیریت کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 2 SP - 131 EP - 152 KW - آموزش عالی کشاورزی KW - سبک یادگیری KW - خصایص کارآفرینی KW - دانشجویان کشاورزی DO - N2 - این پژوهش با هدف شناسایی سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی و بررسی رابطه بین این ‌دو به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تمام دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر تعیین و پاسخگویان به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها از طریق یک پرسشنامه متشکل از شاخص پرسشنامه سبکهای یادگیری و ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی، گردآوری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و EXCELتحلیل شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بیشتر دانشجویان از سبک یادگیری فعال (در بعد پردازش)، حسی (در بعد ادراک)، بصری (در بعد ارائه) و کل‌گرا (در بعد دیدگاه/ فهم) برخوردارند. ضرایب همبستگی نشان دهنده رابطه مثبت و معنا‌دار بین سبکهای یادگیری و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی، شرکت در دوره‌های آموزشی کارآفرینی و خوداشتغالی، بازدیدهای علمی، اجرای پروژه‌های علمی، معدل و تهیه مقالات توسط دانشجویان بودند. نتایج تحقیق بر این امر دلالت داشت که بیشتر دانشجویان مورد مطالعه از نظر برخورداری از خصایص کارآفرینانه در سطح ضعیف و خیلی ضعیف قرار داشتند. بر اساس ضرایب همبستگی رابطه مثبت و معنا‌داری بین خصایص کارآفرینی و برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی پاسخگویان نظیر سن، سابقه شغلی پاره ‌وقت، امید به کسب مهارت و آمادگی شغلی و انجام دادن پروژه‌های علمی وجود داشت. UR - https://journal.irphe.ac.ir/article_702786.html L1 - https://journal.irphe.ac.ir/article_702786_d5ac531c6980c2b15e1b4ab3b0c3d131.pdf ER -