TY - JOUR ID - 702737 TI - تحلیل عاملی مهارتهای حرفه‌ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران JO - فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی JA - IRPHE LA - fa SN - 1021-5107 AU - قلی فر, احسان AU - حجازی, سید یوسف AU - حسینی, سید محمود AD - کارشناس ارشد آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران AD - دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 16 IS - 3 SP - 125 EP - 141 KW - مهارتهای حرفه‌ای KW - آموزش عالی کشاورزی KW - اعضای هیئت علمی KW - دانشکده‌های کشاورزی ایران DO - N2 - برای ایجاد تغییرات چشمگیر در بخش کشاورزی هر کشوری تدوین برنامه‌های کاربردی برای شناسایی نیازهای حرفه‌ای و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای رشد مهارتهای حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی آن کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل مهارتهای حرفه‌ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران بوده است. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده است و جامعه آماری آن را اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران (1837 N=) تشکیل داده‌اند. با استفاده از جدول نمونه‌گیری مورگان تعداد 327 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند که در نهایت، برای افزایش دقت نتایج، حجم نمونه به 404 نفر افزایش یافت. برای تعیین تعداد اعضای هیئت‌علمی و تعداد دانشکده‌ها از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب و سپس، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان دانشکده‌های کشاورزی ایران‌ 12 دانشکده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظرجمعی از اعضای هیئت‌علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوط تأیید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (78/0 تا 92/0). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS:win16 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین مدرک تحصیلی (کارشناسی‌ارشد و دکتری) و محل تحصیل (داخل یا خارج از کشور) اعضای هیئت‌علمی از نظر مهارتهای حرفه‌ای وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون مقایسه میانگین (F) نشان داد که تفاوت معنا‌داری بین مرتبه علمی (مربی، استادیار، دانشیار و استاد) اعضای هیئت‌علمی مورد مطالعه از نظر مهارتهای حرفه‌ای وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی پنج عامل مهارتهای فناوری اطلاعات، مهارتهای ارتباطی، تسلط بر محتوا، راهبردهای تدریس و یادگیری و بالندگی حر‌فه‌ای در مجموع حدود 641/58% از کل واریانس را تبیین کردند. UR - https://journal.irphe.ac.ir/article_702737.html L1 - https://journal.irphe.ac.ir/article_702737_80aeb54dadcce54d4d723e264f3f3332.pdf ER -