TY - JOUR ID - 702536 TI - اعتباریابی ‎و تعیین ‎ساختار عاملی ‎فرم ‎فارسی مقیاس نگرش‎ سنج کامپیوتر ”CASِ “ و رابطه نگرش کامپیوتری با ویژگی‎های فردی در بین دانشجویان دانشگاههای تهران JO - فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی JA - IRPHE LA - fa SN - 1021-5107 AU - علی آبادی, خدیجه AU - مشتاقی لارگانی, سعید AD - Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 2 SP - 111 EP - 126 KW - مقیاس نگرش سنج کامپیوتر «CAS» KW - نگرش کامپیوتری KW - اعتباریابی و ویژگی‎های فردی (جنسیت KW - دانشگاه محل تحصیل) DO - N2 - هدف اصلی از پژوهش حاضر ارائه یک مقیاس اندازه‎گیری نگرش نسبت به کامپیوتر و هدف دیگر بررسی رابطه بین نگرش نسبت به کامپیوتر و جنسیت و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان است. در این خصوص، از بین جامعه آماری که کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای آزاد و دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 83-82 بودند، تعداد 577 نفر (297پسر و 280 دختر) به روش نمونه‎گیری تصادفی چند مرحله‎ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش ترجمه (فرم) فارسی مقیاس نگرش سنج کامپیوتر CAS بود. ضرایب پایایی آلفا برای سه خرده مقیاس اضطراب، اطمینان و علاقه‎مندی به کامپیوتر به ترتیب 83/0، 79/0 و 85/0 و برای نمره کل مقیاس 93/0 محاسبه شد. در تحلیل ساختار عاملی مقیاس اضطراب و تشویش دانشجویان در کار با کامپیوتر نمود پیدا کرد. بر اساس دو هدف اختصاصی پژوهش فرضیه هایی مبنی بر اینکه بین نگرش نسبت به کامپیوتر و جنسیت و همچنین، بین نگرش نسبت به کامپیوتر و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان تفاوت وجود دارد، صورت‎بندی شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین جنسیت و نگرش نسبت به کامپیوتر رابطه معناداری وجود دارد (05/0> Pو 25/2=t) و نگرش دختران نسبت به پسران بهتر است. همچنین، بین دانشگاه محل تحصیل و نگرش نسبت به کامپیوتر نیز تفاوت معناداری به دست آمد (01/0>P و 60/5=F). UR - https://journal.irphe.ac.ir/article_702536.html L1 - https://journal.irphe.ac.ir/article_702536_5058f1af8388633f609cadb75a75dc9d.pdf ER -