TY - JOUR ID - 702524 TI - بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه JO - فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی JA - IRPHE LA - fa SN - 1021-5107 AU - شعبانی ورکی, بختیار AU - حسین قلی زاده, رضوان AD - Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 1 SP - 1 EP - 21 KW - کیفیت تدریس KW - دانشجویان KW - طرح درس KW - دانشگاه و ایران DO - N2 - هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه است. در این پژوهش 196 نفر از دانشجویان دانشکده علوم‎تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده‎ها از پرسشنامه کیفیت تدریس سراج (2002) استفاده شده است. تحلیل داده های به دست آمده حاکی از آن است که بین کیفیت تدریس در سطح موجود و سطح ضرورت تفاوت معنی داری وجود دارد. مقایسه شاخصهای تعیین کننده کیفیت تدریس (طرح درس، اجرای تدریس، ارزشیابی تدریس و روابط بین فردی) در دو وضعیت فعلی و مورد انتظار نیز بیانگر وجود تفاوت معنی‎دار بین هر یک از این شاخصهاست. به طور‎‎کلی، یافته‎های پژوهش ضرورت گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را به نحو روشنی نشان داده ‎اند. UR - https://journal.irphe.ac.ir/article_702524.html L1 - ER -