عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان ارجاع شده به کمیسیون موارد خاص دانشگاه بیرجند
|
معصومه طالبیفر1، دکتر احمد خامسان2، دکتر محسن خورشیدزاده3، دکتر لیلا طالبزاده شوشتری4 |
1- کارشناس ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران 2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران 3- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران 4- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، l.talebzade@birjand.ac.ir |
|
چکیده: (379 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان ارجاع شده به کمیسیون موارد خاص دانشگاه بیرجند انجام شد. پژوهش با روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی صورت گرفت. جامعه آماری کلیه دانشجویان دارای افت تحصیلی ارجاع شده به کمیسیون موارد خاص در بازه زمانی 1394 تا 1396 بودند. اطلاعات با روش نمونهگیری داوطلبانه و با استفاده از ابزار پژوهش و به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری شدند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درمجموع، با 41 نفر از دانشجویان دارای افت تحصیلی مصاحبه شد. بر مبنای یافتهها، مهمترین عوامل مؤثر بر مشروطی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب سه دسته کلی عوامل فردی، عوامل سازمانی یا دانشگاهی و عوامل خانوادگی هستند. همچنین در میان عوامل فردی ناتوانی در مدیریت عاطفه، مدیریت نکردن زمان و نبود شناخت و آگاهی بیشترین فراوانی و اهمیت را داشتند. در میان عوامل سازمانی یا دانشگاهی نظارت و ارزشیابی نامناسب استادان، ناتوانی در برقراری ارتباط استادان و قوانین نامناسب آموزشی بیشترین فراوانی و اهمیت را داشتند. در میان عوامل خانوادگی وضعیت اجتماعی نامناسب و وضعیت اقتصادی نامناسب بیشترین فراوانی و اهمیت را داشتند. با توجه به نتایج پژوهش، تمهای ناتوانی در مدیریت عاطفه، مدیریت نکردن زمان و نظارت و ارزشیابی نامناسب استادان بیشترین فراوانی و اهمیت را دارند. برای کاهش افت تحصیلی لازم است دانشجویان از مدیریت عاطفه و مدیریت زمان و همچنین استادان از شیوههای نظارت و ارزشیابی مناسب برخوردار باشند. |
|
واژههای کلیدی: افت تحصیلی، مشروطی، کمیسیون موارد خاص، دانشجو. |
|
متن کامل [PDF 355 kb]
(90 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی دریافت: 1398/2/19 | پذیرش: 1399/2/12 | انتشار: 1399/9/29 | انتشار الکترونیک: 1399/9/29
|
|
|
|