طراحی مدل کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی
|
فهیمه جباری1، دکتر محمد عزیزی2، دکتر محمدجواد صالحی3، دکتر بهرام نوازنی4 |
1- دانشجوی دکتری کارآفرینی بینالملل، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران 2- استادیار گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، m_azizi@ut.ac.ir 3- استادیار گروه اقتصاد آموزش عالی و بررسیهای نیروی انسانی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران 4- دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران |
|
چکیده: (417 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی انجام شد. جامعه مورد مطالعه خبرگان نظری و تجربی کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی بین المللی بودند که تعداد 18 نفر از آنها ابتدا با روش هدفمند و سپس، با استفاده از روش گلوله برفی و نمونه گیری نظری انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار MAXQDA12 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پدیده محوری کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی دارای چهار بعد توسعهای، ساختاری، رفتاری و فرایندی و تحت تأثیر مسائل اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی است. برای موفقیت کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی به اتخاذ راهبرد مالی و قانونی، راهبرد عملیاتی، راهبرد بینالمللی و راهبرد سیاستگذاری نیاز است که به پیامدهای اقتصادی، علمی و فرهنگی در سطح کشور منجر میشود. زمینه های مالی و اقتصادی، پشتیبانی و سیاستگذاریهای مناسب در محیط متغیر و فضای رقابتی شدید بینالمللی به راهبردهای کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی کمک میکند تا با شرایط مناسب عملیاتی شود. در این زمینه چالشها و موانع علمی، انسانی، مدیریتی، قانونی، ساختاری و مالی مطرح است که با شناسایی و رفع آنها میتوان به بهبود ابعاد کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی و راهبردهای آن کمک کرد. |
|
واژههای کلیدی: کارآفرینی، کارآفرینی دانشگاهی، کارآفرینی بینالمللی، کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی. |
|
متن کامل [PDF 531 kb]
(127 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش عالی و کارآفرینی دریافت: 1398/9/5 | پذیرش: 1399/5/29 | انتشار: 1399/9/29 | انتشار الکترونیک: 1399/9/29
|
|
|
|