[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 57-25 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی استعدادیابی در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: مطالعه زمینه‌ای
فریده جعفری1، زهره میرحسینی2، احمد سعیدی3
1- دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، z_mirhoseini@iau-tnb.ac.ir
3- استادیار گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
چکیده:   (511 مشاهده)
این پژوهش با هدف ارائه الگوی استعدادیابی در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی و شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های استعدادیابی در این کتابداران و ارتقای وضعیت موجود انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده‌ها کیفی بود و بر اساس نظریه زمینه ­ای انجام شد. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 15 نفر از افراد صاحبنظر و خبرگان در دسترس در حوزه استعدادیابی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA2018   در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شد و اعتبارسنجی داده‌ها با استفاده از روش تأییدپذیری توسط مشارکت‌‌کنندگان صورت گرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش، ابعاد و مؤلفه‌های الگوی استعدادیابی در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی در شش بعد شامل پدیدۀ مرکزی (استعدادیابی در کتابداران شامل شناسایی و انتخاب، به­ کارگیری، جذب، ارزیابی و توسعه استعداد)، شرایط علّی (استعدادمحوری، ارزش و جایگاه حرفه کتابداری)، شرایط زمینه‌ای (بسترهای قانونی، اهداف و  چشم­اندازها و مسائل اقتصادی و اجتماعی)، عامل مداخله‌گر (شرایط اقتصادی و سیاسی و فضای حاکم بر جامعه)، راهبردها (تجزیه و تحلیل جامع شغل کتابداری، رویکرد مناسب دانشگاه به کتابداران مستعد و توسعه فرایند آموزش کتابداری) و پیامدها (شکوفایی فردی استعدادهای کتابداران، ارتقای موقعیت کتابخانه در دانشگاه برای رشد و توسعه کشور)  شناسایی شد. استفاده از الگویی مناسب و فراهم آوردن شرایط اشاره شده در الگوی به ­دست آمده بر اساس نظر خبرگان در دانشگاه ­­های دولتی می‌تواند استعدادیابی کتابداران کتابخانه‌ها را برای نظام دانشگاهی کشور ارتقا بخشد و درنتیجه، به پیشبرد  بهتر آموزش و پژوهش در کشور منجر شود.
واژه‌های کلیدی: استعداد، کتابداران، استعدادیابی، کتابخانه های دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
متن کامل [PDF 969 kb]   (408 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1399/6/12 | پذیرش: 1399/10/30 | انتشار: 1400/6/30 | انتشار الکترونیک: 1400/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari F, Mirhosseini Z, Saeedi A. Presenting a talent identification model for librarians of university libraries affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology: Grounded theory study. IRPHE. 2021; 27 (2) :25-57
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4462-fa.html

جعفری فریده، میرحسینی زهره، سعیدی احمد. ارائه الگوی استعدادیابی در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: مطالعه زمینه‌ای. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (2) :57-25

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4462-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4374