[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 27 شماره 3 صفحات 85-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بهره‌گیری از رویکرد تفکر سیستمی به منظور بررسی اثرهای جانبی سیاست‌های آموزش عالی: نقدی بر مقاله‌محور بودن آیین‌نامه‌ ارتقای اعضای هیئت علمی
زهرا صادقی آرانی
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه کاشان ، SadeqiArani@kashanu.ac.ir
چکیده:   (522 مشاهده)
در سال‌های اخیر، سیاست‌ها، آیین‌نامه‌ها و رویه‌هایِ هم‌افزایی در آموزش عالی تدوین‌ شده است که حاصل تعامل آنها نتایج نامطلوبی است که دانشگاه را ناخواسته به سمت رفتارهای غیراخلاقی در فرایند پژوهش سوق داده است. رشد بی‌رویه‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش ­عالی، آیین‌نامه‌های دفاع از پایان‌نامه‌ و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و مقاله‌محور بودن آیین‌نامه‌های جدید ارتقای اعضای هیئت­ علمی پیشران‌های این تغییرات به‌شمار می‌رود. هدف از این پژوهش بررسی اثرهای جانبی و گاهی نامطلوب این دگردیسی در آموزش عالی و تأثیر این عوامل بر چرخه‌ پویای حیات پژوهش و فرآورده‌های پژوهشی آن به‌ویژه تولید مقاله بود. بدین منظور، با بررسی ادبیات پژوهش پیامدهای این راهبردها در آموزش­­عالی استخراج و سپس با استفاده از ابزار حلقه‌های علّت- معلولی در قالب 5 زیرسیستم شامل غلبه‌ آثار پژوهشی بی‌کیفیت، غیرکاربردی و مشابه، افزایش مجلات علمی و تشکیل شبکه‌های قدرت حول آن برای چاپ مقاله، گسترش سوء رفتارهای پژوهشی و هنجارشکنی‌های علمی، گسترش بازار برون‌سپاری کارهای پژوهشی و سایه‌نویسی و تجاری‌شدن آموزش عالی و تغییر نگاه اعضای هیئت علمی از نگاه کریمانه به نگاه ابزاری به دانشجویان مدلسازی شد. مدل تلفیقی و نهایی نیز شامل 10 حلقه‌ تقویتی و 3 حلقه‌ تعادلی بود و تصویر کلی از اثرهای جانبی این تغییر در سیاست‌ها و کنش‌های متقابل آن را نشان می‌دهد. درنهایت، از منظر کل‌نگرانه، مدل تعاملی آسیب‌‌های محتمل این تحولات ترسیم شده است.
واژه‌های کلیدی: آیین‌نامه‌ ارتقای اعضای هیئت علمی، ارزیابی عملکرد، چرخه‌های علّت-معلولی، آموزش عالی، مقاله‌نویسی، اخلاق پژوهش.
متن کامل [PDF 1313 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/5/5 | پذیرش: 1399/10/19 | انتشار: 1400/9/30 | انتشار الکترونیک: 1400/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeqi Arani Z. Using a systemic thinking approach to study externalities of higher education policies: a critique of the paper-based faculty promotion regulations. IRPHE. 2021; 27 (3) :53-85
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4533-fa.html

صادقی آرانی زهرا. بهره‌گیری از رویکرد تفکر سیستمی به منظور بررسی اثرهای جانبی سیاست‌های آموزش عالی: نقدی بر مقاله‌محور بودن آیین‌نامه‌ ارتقای اعضای هیئت علمی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (3) :85-53

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4533-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4410