1- دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران 2- دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، m.ganji@kashanu.ac.ir 3- استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (464 مشاهده)
بازاندیشی در جامعه شناسی ضرورت دارد، اما مطالعات متعدد در این حوزه اگر در قالب تلاش های مروری ارزیابی نشود، خود می تواند به تنوع، آشفتگی و بعضاً تناقض در یافته ها و نتایج به دست آمده منجر شود. در چنین فضایی علاوه بر اتلاف تلاش بازاندیشانه، میدان حمله به مشروعیت و جایگاه جامعه شناسی نیز گسترش می یابد. مبتنی بر این مسئله هدف پژوهش حاضر تأمل در بازاندیشی های صورت گرفته از جامعه شناسی در ایران با تکیه بر راهبرد مرور نظام مند بود. جامعه آماری شامل پژوهش هایی است که در بازهزمانی 1370تا1399درباره جامعه شناسی در ایران انجام و به صورت مقاله، پایان نامه و کتاب چاپ شده است. پرسش اساسی این است که دانش انباشته از نظر شکلی، روش شناختیو محتواییچه ویژگی هایی دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال، بر اساس مراحل روش شناختی، به ترتیب بررسی ادبیات موضوع از طریقمطالعه اسنادی، جست وجوی آثارو منابع، گزینش، مطالعه، فیش برداری، کدگذاری و درنهایت، توصیف وتحلیل انجام و نتایج در دو بخش یافته های شکلیومحتوایی ارائه شد. از برآیندهای این توصیف و تحلیل، تأکید بر ضرورت طرح دقیق سؤالات، شفافیت بخشیدن به مفاهیم و تکیه بر رویکردهایی مانند رویکرد جامعه شناسی جامعه شناسی در تلاش های بازاندیشانه آینده است.
غفاری مسعود، گنجی محمد، نیکخواه قمصری نرگس. بازاندیشی در جامعه شناسی ایران؛ مرور نظام مند مطالعات انجام شده. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :205-173