1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران ، Mahdiakbari1362@gmail.com 2- استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران 3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی 4- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (1012 مشاهده)
پیامدهای یادگیری به دستاوردهای فرد بعد از یادگیری اشاره دارد که در پی آن، رشد و توسعه فرد در حوزه های شناختی، عاطفی، هیجانی و مهارتی صورت می گیرد و زمینه رشد بیشتر وی برای انتزاع از معنا و مفاهیم درسی ایجاد می شود. شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان از دغدغه های مهم روانشناسی تحصیلی است. هدف اصلی این مطالعه مرور مطالعات ملی و بین المللی، تلفیق آنها و انجام دادن فراتحلیل دقیق، شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی و طراحی مدل پیش بینی پیامدهای یادگیری بود. با مرور بیش از 150 مطالعه در 30 سال اخیر، 30 منطبق با ملاک ها تشخیص داده شد. با استفاده از نرم افزار فراتحلیل جامع،اندازه اثر بر اساس شاخص همبستگی محاسبه شد. یافته ها نشان داد که تأثیر چهار متغیر نیازهای روانشناختی، محیط یادگیری، انگیزش تحصیلی و رویکردهای مطالعه بر پیامدهای یادگیری دانشجویان معنادار است. تأثیر میانگین اندازه اثر همه مؤلفه های نیازهای روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط)، همهمؤلفه های محیط یادگیری (جوّ کلاسی، یادگیری و دانشگاهی)، دو مؤلفه انگیزش تحصیلی (انگیزش درونی و بی انگیزگی) و دو مؤلفه رویکردهای مطالعه (سطحیو عمیق) بر پیامدهای یادگیری معنادار شد. بر اساس چهار عامل مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی، مدل مفهومی طراحی شد.
Akbari M, Naderi H A, Fath Abadi J, Shokri O. Identification of antecedent variables affecting learning outcomes of undergraduate students: a meta-analysis. IRPHE. 2021; 27 (2) :155-197 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4466-fa.html
اکبری مهدی، نادری حبیب اله، فتح آبادی جلیل، شکری امید. شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی (فراتحلیل). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (2) :197-155