[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 77-95 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش رشته معماری و انرژی در ایران: فرصت‌ها و چالش‌ها
فاطمه اکرمی ابرقویی
دانشجوی دوره دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، یزد، ایران ، nafisse.akrami@gmail.com
چکیده:   (247 مشاهده)
رشته معماری جزو معدود رشته‌هایی است که حوزه‌های بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. بر این اساس، برای آموزش دانشگاهی این رشته باید برنامه سنجیده و جامعی تهیه شود تا بتواند به‌خوبی پاسخگوی نیاز آن باشد. در سال‌های اخیر، با پیشرفت آموزش رشته معماری و توسعه آن به مقاطع تحصیلات تکمیلی، بحث آموزش حوزه‌های حمایت‌کننده آن مطرح و در برخی از دانشگاه‌ها گرایش‌های مجزایی از جمله معماری و انرژی تأسیس ‌شده است. اگرچه آموزش این گرایش به سبب نیازهایی بوده که در سطح جهانی پیش ‌آمده، اما اجرایی شدن آن در کشور ایران بدون آسیب نبوده است. در مطالعه حاضر تلاش شد تا محتوای برنامه آموزشی گرایش تحصیلات تکمیلی رشته معماری و انرژی واکاوی و فرصت‌ها و چالش‌های آن در شرایط موجود ایران تبیین شود. این موضوع می­ تواند مسیر برنامه­ دهی آینده­ این رشته را روشن سازد. بر این اساس، با استفاده از روش ترکیبی ابتدا در منابع مستند، ماهیت و محتوای برنامه آموزشی این رشته بررسی و مقایسه و سپس، برای فهم تجربه به ­دست آمده صاحبنظران در واقعیت، با اتکا بر مصاحبه­ های نیمه­ ساختار یافته، چالش ­ها و فرصت­ های موجود نقد شد. با توجه به اهداف آموزشی اولیه در تأسیس این رشته، این‌گونه استنباط می‌شود که دانش‌آموخته­ این رشته به‌عنوان دستیار معمار برای تأمین اهداف بهره‌وری زیست‌محیطی و انرژی مهارت می‌یابد. حال‌ آنکه ارزیابی نظرهای دانش‌آموختگان آن نشان می‌دهد که این هدف محقق نشده است. بر طبق یافته ­های پژوهش، این‌گونه به نظر می‌رسد که آموزش صحیح رشته معماری و انرژی با روش‌های خطی و تجزیه­ گرایانه مرسوم امکان‌پذیر نیست. لذا، حصول اهداف اساسی این رشته فقط زمانی به‌طور کامل فراهم می‌شود که زمینه و ابزارهای آموزش آن نیز تکمیل شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش معماری، معماری و انرژی، برنامه آموزشی، بهره‌وری انرژی.
متن کامل [PDF 317 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی در آموزش عالی
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akrami F. Teaching "Architecture and Energy" in Iran: opportunities and challenges. IRPHE. 2020; 26 (1) :77-95
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4129-fa.html

اکرمی ابرقویی فاطمه. آموزش رشته معماری و انرژی در ایران: فرصت‌ها و چالش‌ها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (1) :77-95

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4129-fa.html



سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227