[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 23-49 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی برای نظام آموزش عالی بر اساس الگوی اَکِر
رضا اقدام پور1، دکتر نرگس کشتی آرای2، دکتر رضا اسماعیلی3
1- دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، keshtiaray@gmail.com
3- استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،
چکیده:   (273 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی مبتنی بر مسئولیت ­پذیری اجتماعی برای نظام آموزش عالی ایران با استفاده از واکاوی تجارب زیسته دانشجویان و تحلیل منابع مکتوب و دیجیتال مرتبط با
مسئولیت ­پذیری اجتماعی دانشجویان بود که با بهره­ گیری از رویکرد کیفی و روش ­های پدیدارشناسی و تحلیل مضمون انجام شد. در روش پدیدارشناسی مشارکت کنندگان 13 نفر از دانشجویان دانشگاه­های آموزش عالی بودند که با روش نمونه­ گیری هدفمند ملاک­محور انتخاب شدند و مصاحبه عمیق نیمه­ ساختار یافته با آنها صورت گرفت. در روش تحلیل مضمون 28 منبع مرتبط با مسئولیت­ پذیری اجتماعی دانشجویان با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از روش کدگذاری موضوعی تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده­ های مصاحبه به ایجاد هفت مقوله اصلی شامل فضای حاکم، اصول حاکم، عوامل زمینه ­ساز، درک همدلانه، نقش­ پذیری و مشارکت، ارزش ­مداری و ساختار اجتماعی دانشگاه و 51 مقوله فرعی انجامید. داده­ های بخش تحلیل مضمون در قالب مضامین فراگیری مانند عوامل زمینه­ ای، عوامل اثرگذار، نگرش، ابعاد و پیامدهای مسئولیت ­پذیری دسته ­بندی شدند. نتایج نشان داد که تأکید بر توانمندسازی دانشجویان در قالب مقوله­ ها و مضامین یافت شده، ارتقای سطح مسئولیت ­پذیری اجتماعی دانشجویان نظام آموزش عالی را در پی خواهد داشت. در انتها برنامه درسی آموزش عالی بر اساس الگوی اَکِر طراحی شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، برنامه درسی، مسئولیت پذیری اجتماعی، الگوی اَکِر.
متن کامل [PDF 939 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/5/26 | ویرایش نهایی: 1399/6/17 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghdampour R, Keshtiaray N, Esmaili R. Designing a social responsibility curriculum model for the higher education system based on the Akker Model. IRPHE. 2020; 26 (1) :23-49
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4127-fa.html

اقدام پور رضا، کشتی آرای نرگس، اسماعیلی رضا. طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی برای نظام آموزش عالی بر اساس الگوی اَکِر. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (1) :23-49

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4127-fa.html



سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227