[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 115-89 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی
الهام شفائی مقدم*1، محسن نیازی2
1- دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان ، e.shafaii@grad.kashanu.ac.ir
2- استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
چکیده:   (1094 مشاهده)
در دهه ­های اخیر، هنجارهای علم به­عنوان الزامات نهادی محیط ­های علمی مد نظر اندیشمندان در جامعه­ شناسی علم قرار گرفته و در این خصوص بر مجموعه ­ای از هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی تأکید شده است. هدف اساسی این مطالعه بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای علمی دانشگاهی و پسادانشگاهی تحت تأثیر جامعه ­پذیری علمی و به­ واسطه شکل­ گیری هویت دانشجویی در جامعه آماری مورد مطالعه بود. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بود و داده ­های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع­ آوری شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ­های اصفهان، کاشان و هنر اصفهان بود که با استفاده از نرم افزار Sample Power تعداد 320 نفر به ­عنوان حجم نمونه تعیین شدند. اعتبار و روایی متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. نتایج تحقیق تعهد دانشجویان به هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی را به ترتیب به میزان 3/19 و 9/40 درصد نشان داد. همچنین میزان تأثیر جامعه­ پذیری علمی بر تعهد دانشجویان به هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی به ترتیب برابر با 41 و 36 درصد و تأثیر هویت دانشجویی بر هنجارهای یادشده به ترتیب برابر با 27 و 29 درصد بود. با توجه به مقدار SRMR به­ دست آمده برای مدل پایبندی به هنجارهای دانشگاهی (09/0) و هنجارهای پسادانشگاهی (10/0)، می ­توان نتیجه گرفت که مدل برازش مطلوبی دارد. درمجموع، نتایج نشان داد که دانشجویان مورد مطالعه بیشتر به تعهد به هنجارهای پسادانشگاهی نسبت به تعهد به هنجارهای دانشگاهی تمایل نشان می‌دهند.
واژه‌های کلیدی: هنجارهای دانشگاهی، هنجارهای پسادانشگاهی، جامعه پذیری علمی، تحصیلات تکمیلی.
متن کامل [PDF 783 kb]   (816 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی در آموزش عالی
دریافت: 1399/3/3 | پذیرش: 1399/10/15 | انتشار: 1400/6/30 | انتشار الکترونیک: 1400/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafaii Moghaddam E, Niazi M. Investigation the rate of postgraduate students’ commitment to academic and post academic norms. IRPHE. 2021; 27 (2) :89-115
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4464-fa.html

شفائی مقدم الهام، نیازی محسن. بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (2) :115-89

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4464-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4419