[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 121-151 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی ساختار اجتماعی فرهنگی دانشگاه ها
دکتر غلامرضا شمس1، خالد میراحمدی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی ، gh_shams@sbu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (331 مشاهده)
نظام آموزش عالی به­ عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان هر جامعه برای توسعه و پیشرفت شناخته می‌شود. هدف اصلی این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی ساختار اجتماعی ­فرهنگی دانشگاه­ ها بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه ­ای و از نظر شیوه­ گردآوری داده ­ها، ترکیبی اکتشافی متوالی و از نوع الگوسازی بود که با استفاده از روش همسوسازی داده­ های چندگانه در سه مرحله چارچوب نظری اولیه تدوین و اعتباریابی شد. برای شناسایی مؤلفه ­های ساختار اجتماعی­ فرهنگی دانشگاه­ ها، در مرحله اول 46 واحد مطالعاتی انتخاب و مطالعه شد. در مرحله دوم مصاحبه­ به­ صورت نیمه­ ساختاریافته و هدفمند با  16 نفر از خبرگان و مطلعان این حوزه صورت گرفت و در مرحله سوم با استفاده از پرسشنامه­ های ­محقق ­ساخته 378 نفر از کارکنان آموزشی و غیرآموزشی با روش نمونه­ گیری طبقه­ ای نسبی در 8 دانشگاه مختلف برگزیده شدند.  برای تجزیه و تحلیل داده ­ها در مرحله اول از روش تحلیل محتوای اسناد به روش مقوله ­بندی، در مرحله دوم از روش تحلیل محتوا به­ صورت تحلیل مقوله­ ای و در مرحله سوم برای اعتباریابی چهارچوب تدوین شده از روش تحلیل حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم­ افزارSmart PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ساختار اجتماعی­­ فرهنگی دانشگاه ­ها در برگیرنده­ 12 مؤلفه­ اصلی شامل اعتماد، هنجارها و ارزش های مشترک، درک متقابل، پویایی ­های گروهی و کنش ­های مشارکتی، کانال ­های اطلاعاتی و ارتباطات شبکه­ ای، هویت، خطر­پذیری و نوآوری، رهبری و مدیریت، ساختار، ارزیابی، تکریم و منزلت­دهی­، مأموریت و رسالت و استقلال و آزادی است. لذا، مؤلفه ­های شناسایی شده­ این پژوهش می­ تواند مبنای مناسبی برای بررسی، شناخت و بهبود ساختار اجتماعی ­فرهنگی دانشگاه ­ها  توسط نهادهای عالی سیاستگذاری در آموزش عالی کشور باشد.
واژه‌های کلیدی: ساختار اجتماعی فرهنگی، دانشگاه ها.
متن کامل [PDF 417 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/4/8 | انتشار الکترونیک: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams G, Mirahmadi K. Designing and Validating of Sociocultural Structure Model for Universities. IRPHE. 2020; 25 (4) :121-151
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4096-fa.html

شمس غلامرضا، میراحمدی خالد. طراحی و اعتبارسنجی الگوی ساختار اجتماعی فرهنگی دانشگاه ها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (4) :121-151

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4096-fa.html



سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162