[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 149-175 برگشت به فهرست نسخه ها
فرهنگ سازمانی و اثربخشی رهبری در سطح اداری دانشگاه؛ پیمایش ملی گلوب در ایران
دکتر مقصود فراستخواه1، دکتر رضا منیعی2
1- استاد گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران ، m_farasatkhah@yahoo.com
2- استادیار گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران:
چکیده:   (346 مشاهده)
فرهنگ سازمان و رهبری در دانشگاه شرط مهمی برای اثربخشی آن است. ظرفیت علمی و معرفتی دانشگاه فقط از این طریق می­ تواند به نحو مطلوب پشتیبانی و متحقق بشود. این پژوهش با روش پیمایش زمینه ­یابی در میان مدیران دانشگاه ­های دولتی شامل مناطق ده­گانه در سه ردۀ مدیریت دانشگاه، دانشکده و گروه انجام شد. روش نمونه­ گیری طبقه ­ای متناسب با حجم بر حسب مناطق بود و ابزار پرسشنامه استاندارد گلوب برای قابلیت مقایسه با دیگر داده­ های موجود ملی و بین ­المللی به­ کار رفت. حسب مورد آزمون­ های زوجی، تی مستقل، تحلیل واریانس و مقایسه چندگانه توکی به ­عمل آمد. وضعیت فرهنگ سازمانی و فضای کار بخش اداری و مدیریتی در دانشگاه بر مبنای تجربه مدیران دانشگاهی و نیز رهبری و رفتار سازمانی مدیران دانشگاهی و اثربخشی آنها پیمایش ملی شد. وضعیت رضایت بخشی در جمع­ گرایی درون­ گروهی، خطرپذیری و برابری­ خواهی جنسیتی به چشم نمی­ خورد. هرچند در مدیران دانشگاهی شوق پیشرفت و موفقیت و ارتقای عملکرد هست، اما در رفتار سازمانی آنها عناصر حال­ گرایی رسوخ­ دارد و هر کس می­ خواهد نتایج آنی بگیرد به جای اینکه به انباشت نتایج در درازمدت بیندیشد. رهبران به تجربه دریافته ­اند که در فرهنگ موجود سازمانی، جرئت اظهار نظر به زیان آنها تمام می­ شود و به همین دلیل، حفظ ظاهر می­ کنند و این مانع اثربخشی آنها می­ شود. فرهنگ سازمان اداری در دانشگا ه­های ایرانی هنوز درگیر سلسله مراتب­ گرایی ناکارآمدی است. این امر به علاوۀ ناپایداری ­ها سبب رشد فردگرایی خودمدار حتی در میان دانشگاهیان می­ شود. دانشگاهیان ایرانی انتظارات بالایی از خود دارند، اما شرایط نهادی لازم را برای آن احساس نمی­ کنند. شکاف میان ارزش­ های مورد انتظار و اعمال واقعی می­ تواند به «درماندگی آموخته» بینجامد و تفکر علّی و حس خودکارآمدی را کاهش بدهد. برحسب مناطق ده­گانه، میان گروه­ های عمده تحصیلی، سطوح مدیریتی و نیز نسل­ های سه­ گانه دانشگاهی تفاوت­ های معناداری دیده شد و توصیه­ هایی سیاستی از پژوهش بر آمد.
واژه‌های کلیدی: گلوب، دانشگاه های ایرانی، فردگرایی خودمدار، حال گرایی، سلسله مراتب، گریز از مخاطره، شوق به موفقیت از طریق عملکرد، برابری خواهی جنسیتی.
متن کامل [PDF 526 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farasatkhah M, Maniee R. Organizational culture and leadership effectiveness at the university managerial level; GLOBE national survey in Iran. IRPHE. 2020; 26 (1) :149-175
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4132-fa.html

فراستخواه مقصود، منیعی رضا. فرهنگ سازمانی و اثربخشی رهبری در سطح اداری دانشگاه؛ پیمایش ملی گلوب در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (1) :149-175

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4132-fa.html



سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240