[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1397، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 1397 شماره 3 صفحات 77-106 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شاخص‌های دانشگاه نسل سوم و بررسی دستیابی نظام آموزش عالی به آنها؛ مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان
زهره میرزایی1، دکتر اصغر سلطانی2، دکتر حسین مطهری نژاد3
1- کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2- دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان ، a.soltani.edu@uk.ac.ir
3- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (87 مشاهده)
از جمله زمینه‌های توسعه در آموزش عالی حرکت به سمت بهره‌مندی از نظام‌های دانشگاهی با ویژگی‌های نسل سوم است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تبیین شاخص‌های دانشگاه نسل سوم و بررسی میزان دستیابی دانشگاه شهید باهنر کرمان به این شاخص‌ها از دیدگاه مدیران دانشگاه و اعضای هیئت علمی بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کیفی، از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و طرح آن نیز پیمایشی (زمینه‌یابی) با روش مصاحبه بود. جامعه آماری شامل همه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه شهید باهنر کرمان (629 نفر) بود که 15 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مقوله‌بندی استفاده شد. نتایج نشان داد که پنج شاخص اصلی دانشگاه نسل سوم شامل مهارت‌آموزی، کارآفرینی، استقلال همه‌جانبه، تعامل دانشگاه با جامعه و خلاقیت و ایده‌پردازی است. همچنین دانشگاه برای دستیابی به این شاخص‌ها نیازمند توجه به زمینه ­سازی برای نهادینه ‌شدن تفکر کارآفرینی، استقلال سیاسی و اقتصادی دانشگاه، ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، حمایت از شرکت‌های دانش ­بنیان و افزایش فرصت‌های مطالعاتی و  به‌روزرسانی است. نتایج  نشان داد که هیچ­ کدام از ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم به ­صورت کامل در دانشگاه شهید باهنر کرمان وجود ندارد و این دانشگاه هنوز در نسل اول (آموزش‌محور) یا در مرحله گذار به نسل دوم دانشگاهی (پژوهش‌محور) قرار دارد و در برخی از شاخص‌ها از جمله ویژگی دانشگاه وابسته به شبکه(نت) و تحقیقات فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای تا حدودی در حال نزدیک شدن به دانشگاه نسل سوم و در سایر شاخص‌ها از جمله استقلال، بهره‌برداری از دانش و بین‌المللی بودن ضعیف است.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین، بین‌المللی سازی، استقلال دانشگاه، آموزش عالی ایران.
متن کامل [PDF 422 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی و کارآفرینی
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۷/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaie Z, Soltani A, Motaharinezhad H. Explaining the characteristics of the third generation university and examining their achievement in Iranian higher education: Shahid Bahonar University of Kerman case . IRPHE. 2018; 1397 (3) :77-106
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3880-fa.html

میرزایی زهره، سلطانی اصغر، مطهری نژاد حسین. تبیین شاخص‌های دانشگاه نسل سوم و بررسی دستیابی نظام آموزش عالی به آنها؛ مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 1397 (3) :77-106

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3880-fa.html



سال 1397، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977