[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 43-61 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزش آموزش عالی تحلیلی بر تمایل به تحصیل در نظام دانشگاهی
فاطمه خوشنویسان1، دکتر سعید شریفی2، دکتر محمدرضا نیستانی3، دکتر نعمت الله فاضلی4
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، saeed.sharifi2003@gmail.com
3- استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده:   (824 مشاهده)
پژوهش حاضر به­ منظور سنجش ارزش آموزش عالی در میان دانشجویان دو دانشگاه غیردولتی و یک دانشگاه دولتی در شهر اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. حجم نمونه برآوردی 307 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد در کلیه گروه‌های تحصیلی بودند که به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 30 سؤالی لوترل و ریچارد (2011) در پنج بعد انتظارات خانواده، تمرکز مدرسهای، ارزش تحصیلی، ارزش‌های عمومی آموزش و موانع پیشرفت بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (r=0.78) برآورد شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی تک راهه، تحلیل رگرسیونی و خوشه‌ای، با استفاده از ضابطه اطلاعات آکائیکه (AIC[1]) استفاده شد. نتایج نشان داد که ارزش برای ادامه تحصیل در دانشگاه از سطح متوسط بالاتر است. نتایج خوشه‌بندی نشان داد که در هر دو گروه انتظارات خانواده اهمیت بیشتری در تمایل دانشجویان به سمت آموزش عالی دارد و به همین دلیل، موانع پیشرفت ناشی از سوی خانواده برای آنها زیاد نیست. علاوه بر این، رفتارهای ضد مدرسه‌ای در هر دو گروه بالا بود. نتایج همچنین نشان داد که در گروه اول برعکس گروه دوم مهم‌ترین پیش‌بینی کننده انتظارات خانواده و ارزش‌های عمومی، آموزش هستند. به‌طورکلی، آنچه موجب تمایل به سمت دانشگاه می‌شود، ناشی از میل موفقیت طلبی و انتظارات خانواده است.
 
[1]. The Akaike Information Criterion (AIC)
واژه‌های کلیدی: ارزش، آموزش عالی، ارزش آموزش عالی، موفقیت طلبی.
متن کامل [PDF 273 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1398/11/29 | پذیرش: 1398/11/29 | انتشار: 1398/11/29 | انتشار الکترونیک: 1398/11/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnevisan F, Sharifi S, Neyestani M R, Fazeli N. The value of higher education: analysis of reasons for tendency to study at university. IRPHE. 2019; 25 (2) :43-61
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3994-fa.html

خوشنویسان فاطمه، شریفی سعید، نیستانی محمدرضا، فاضلی نعمت الله. ارزش آموزش عالی تحلیلی بر تمایل به تحصیل در نظام دانشگاهی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (2) :43-61

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3994-fa.html



سال 25، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162